onsdag 13 juli 2016

Tiramisu klänningen

Så var det då äntligen dags för mig att ge mig på Tiramisun från Cake Pattern som jag köpt från Strömming! Jag tror jag ritade av mönstret redan 2012 tror jag. Så det var nog dags att testa det nu!

Tyget var ett härligt viskostyg som jag fick langat från Paris!

Kortet är taget innan jag fållade den och då var den så himla fin men sen fållade jag den och det blev inte riktigt så bra. Den är även rätt lång så jag funderar på att klippa av den en bit och köra rullfåll på den.

Kantade halsen med vikesresår. Första försöket blev för löst, andra så sydde jag fast det på fel kant... men till slut så kom det rätt och blev lagom draget. Pust! Däremot blev det inte så bra när jag väl sydde ihop överdelen med midjedelen... tack vare resåren som drar ihop sig så drar den upp midjedelen precis där den möter överdelen mitt fram och i förlängningen även kjolen. Så det ser lite galet ut.

Dessutom la jag faktiskt ut mönsterdelarna för överdelen fel jämfört mot tråd raket. Jag la dem mot vikt kant så trådraken blev som "vanligt". Men det ska egentligen inte vara vikt kant utan delat bakstycke och på snedden. Men det gick ju bra ändå.

I och med att det var viskosjersey så valde jag att inte sy fickor. De blir så långa av egentyngden så jag skippade det.

Kommer nog sy den igen. Kommer nog göra överdelen något mindre. Kommer sy i vanlig jersey och då även med fickor. Ska även komma ihåg att den är lång på mig så jag kan korta kjolen med iaf 10 cm utan att vara orolig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar