onsdag 13 juli 2016

Somrig Vilma

Jag har även sytt mig en somrig Vilma. Den klänningen hittar man i den fiska sy boken Mekkotehdas.

Somrig blev den för att jag gjorde den kortärmad. För eget tycke så la jag till ca 5 cm på främre kjoldelen så att jag fick mer rynk plus så klart en ficka!

Tyget köpte jag för rätt många år sen från Ateljé Anette. Tror det kan ha varit 4 år sen. Det är ett glättigt trikåtyg, påminner en del om baddräktstyg. Så faktum är att jag funderar på att sy mig någon form av bikini av det som är kvar. Ska börja med en topp täkte jag. Räcker det inte till trosa går det att matcha med svarta.

Jag körde rullfåll i ärmslut och nedtill. Jag sydde först med min overlock. Har aldrig testat rullfållen på den förut men fick tydligen med pressarfoten vid mitt Blocket köp. Det låg även med en instruktion för hur maskinen skulle ställas in. Sömmen blev ok. Men ca var 3:de cm ögla sig sömmen på avigan. Och det är ju helt omöjligt att se vilken tråd det var så det var ju svårt att felsöka. Mina försök var iallafall inte tillräckliga. Använde den en gång med den rullfållen. Sen tog jag och klippte bort sömmen och körde tre varv med tät zickzack på vanliga symaskinen. Det blev mycket bättre!

Får se om jag gör fler försök att få ordning på rullfållen på maskinen. Det vore ju smidigt om det fungerade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar