onsdag 26 februari 2014

Vecka 9 - 5 bästa tygbutikerna enligt mig

Jag älskar att shoppa tyg! Det är en automatisk biverkning av att tycka om att sy!

Jag älskar att gå runt i en tygaffär och klämma och känna. Föreställa mig vad jag skulle kunna göra utav de olika rullarna. Jag köper sällan något tyg utan att ha en grundplan för det. Ibland har det hänt att jag kanske inte vet exakt vilken typ av klänning ett tyg ska bli, eller till vilken tillställning just det tyget är ämnat för. Men jag har ofta en baktanke åt vilket håll det lutar.

Vilka är då mina favoritaffärer... ja det är svårt att lista, för det beror lite på. Lite beroende på vad jag är ute efter. Just nu när jag syr mycket i mjuka, stickade tyger så finns det vissa butiker som jag oftare besöker. Men jag ska försöka nämna mina fem favoriter. Det blir nog ingen lista, där jag rangordnar utan helt enkelt, fem favvisar.

Ohlsson Tyger i Linköping
Jag vill inte säga att Ohlssons generellt är en av mina fem bästa tygbutiker men butiken i Linköping ligger mig riktigt varmt om hjärtat. Sett till min finklänningsgarderob så är så gott som 99,9 % av tygerna därifrån. Jag hittar de mest konstiga rullarna undanställda i hörn och skrymslen i butiken. Tyger som kanske från början var tänkt till något helt annat. Den härliga värmländska damen som har jobbat där (vet faktiskt inte om hon är kvar, är ju inte där så ofta längre) gör också att jag älskar butiken.

Mina första trikåtyger köpte jag där och nu de sista åren har jag faktiskt köpt lite trikå även där och framför allt fyndat fina trikåstuvar nere i deras källare!

Vilken guldgruva denna butik är. Jag vill stanna där så ofta jag bara kan. När jag är själv i bilen och jag passerar Söderköping blir det alltid ett stopp där. När jag är själv med barnen i bilen stannar jag också där. När sambon är med i bilen startar jag en övertalningskampanj för att få stanna där och brukar ofta lyckas.

Förutom att jag gillar att shoppa i den butiken så är Jofotex ett fantastiskt företag att webshoppa från. Har varit i kontakt med dem via telefon en gång och undrat över ett tyg som inte fanns i webshoppen. Men så hade dom en liten snutt på en rulle kvar i butiken som jag utan problem fick beställa ihop med min övriga webbeställning. Supernöjd med leveranstid och bemötande!

Skroten i Kinna
 
Vilket tygparadis! Dock är vägen förbi Skroten inte så smidig när man som vi ofta åker mellan Oskarshamn och Göteborg/Kungsbacka. Med god vilja kan vi säga att det ligger på vägen, men omvägen via Skroten ger en betydligt längre restid, vilket inte alltid är uppskattat med två barn i bilen. Jag har lyckats få med sambon på omvägen en gång... Men när man som jag har bekanta som kommer från Kinna och faktiskt har fått besöka denna ort ett par gånger så kan man ju passa på samtidigt. Det var dock rätt längesen nu, men jag hoppas på fler tillfällen i framtiden. Inte bara för Skrotens skull utan även för att få umgås med fina vänner.

Skroten är ett fantastiskt ställe för en tygknarkare! De har allt och det är billigt! De har fina trikåtyger, underbara vävda bomullstyger, fantastiska sidentyger, supersnygga klänningstyger och mycket mycket mer. Skroten och Jofotex har lite samma karaktär, tyg från golv till tak, möjligen tycker jag att Skroten har lite bredare utbud när det kommer till annat än trikå. För när det gäller trikå är Jofotex oslagbara.

En liten varning bara, när man ska hitta till Skroten första gången är det lätt att bli fartblind och missa att fortsätta enligt vägbeskrivningen. Innan sista svängen ner mot Skroten finns en annan tygaffär, den innehåller i princip ingenting och lite garn. Rätt lätt att bli vilseledd och undra vad det är för ställe som folk har hyllat som paradis egentligen.

Znok Design
Jag har köpt rätt många meter tyg från Znok Design. En fantastisk sida med underbara tyger. Dels sina egendesignade tyger och utbudet av Lillestoff. Nu har just Lillestoff tygerna börjat ploppa upp på en massa olika tygförsäljarsidor men jag gillar Znok och köper gärna Lillestoffs tyger från just Znok.

Liandlo
Jag har inte handlat så jättemånga gånger från Liandlo, men de gånger jag har handlat har jag fått jättefina tyger och snabb och bra leveranser. De har mycket unika barntyger (bland annat alla sångtyger) men de har även haft en del fina vuxentyger. Jag har köpt ett retroinspirerat tyg där som är fantastiskt. Gillar deras stil även om det inte alltid är tyg som jag är ute efter.

Sen måste jag bara avslutningsvis nämna andra fantastiska tygförsäljare som finns här i Sverige. Vilken guldgruva vi faktiskt har!

Kameleont Design (Mjuka tyger) som ofta kan få en del skit i olika syforum. Jag tycker det många gånger är rätt oförtjänt faktiskt. Jag har alltid fått kanonservice av dem. Någon gång har det varit lång väntetid, men det har varit uttalat från början. Många gånger när folk klagar brukar det i slutändan krypa fram att de inte har läst villkoren, att de själva kan ha missat att betala i tid osv. Jag har alltid varit supernöjd med vad jag har fått!
Strömming, å vad ledsen jag blev när hon bestämde sig för att stänga butiken, men någon riktig stängning blev det aldrig utan det har fortsatt komma fina tyger därifrån. Det gillar jag! Dessutom säljer hon mönster från Cake Pattern och de är trevliga mönster som är anpassade efter att inte alla ser likadana ut!
Jny Desgin är också ett fantastiskt trevligt företag. Mycket fina barntyger och en del trevliga trikåtyger för vuxna.
Lilofant har jag också köpt en del ifrån. Framför allt hennes egna tyger har jag gillat.
Stoff och Stil har ju det mesta och under ett par år har de haft mycket fina trikåtyger, men nu när senaste katalogen kom blev jag mycket besviken på trikån men glatt överraskad på vävda, färgglada bomullstyger. Så det är väl lite vad man är ute efter, de har iaf ett stort utbud och mycket smidiga och bra tillbehör.
Delatezz är återförsäljare av tyger från tyska Micha Soffecke. Har många gånger tänkt köpa därifrån men har faktiskt aldrig gjort det än. Men jag lovar att jag kommer göra det innan året är slut!
Tygpyssling är en trevlig webbutik som jag har beställt lite ifrån. Otroligt snabb service och underbara tyger.
MeMba Design, relativt nytt företag. Tar hem mindre kvantiteter av lite allt möjligt. Har tagit fram ett antal egna tyger och mer sånt hoppas jag på i framtiden, för det är det som är roligt. Både MeMba och Strömming säljer tyger från Nosh och de är mycket fina tycker jag!
Gillar även den fysiska butiken Tygfabriken som finns i Linköping, som jag har bott granne med men knappt handlade på då. De har mycket trikåtyg och när vi bodde granne med butiken så sydde jag bara i vävt tyg och har bara köpt ett gardintyg där innan jag flyttade därifrån.

Sen finns det många små företag som säljer från de större grossisterna, det är bara att googla så finns det mängder. Såg att Tyglycka precis har tagit fram egna tryck nu och det är ju jätteroligt. Som sagt, jag vill ha fler små som trycker upp egna designer. Men det är väl kanske svårt att lyckas med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar