tisdag 25 februari 2014

Vecka 8 - Sytipset

Blev aldrig klar med detta inlägg i förra veckan, så jag tjuvar lite in i vecka nio med mitt vecka åtta sytips!

Sytips kan ju vara av många olika karaktärer. Någon smart lösning för att det ska vara lättare att sy, något bra mönster som är roligt att sy, någon teknik som är ny och rolig eller någon pryl som gör att sömnaden går lättare. Ja jag har funderat lite på vad jag ska ha för inriktning på mitt sytips.

Sen kom jag på det; Mitt sytips är hur du kan få sytid när du är hemma med småbarn!

Ta korta stunder då och då! Även om du inte har en permanent syplats. Se till att du förbereder allt som behövs för just det aktuella projektet. Lägg det gärna i en egen liten låda och ta fram bara det och maskinerna när det finns tid. Drar man sen inte fram hela syarsenalet så går det även snabbt att plocka undan det när tiden inte längre finns!

Här kommer en liten beskrivning av hur det såg ut när jag sydde senaste tunikan.

"Började på kvällen att rita av mönstret. Jag höll till på matsalsbordet i vardagsrummet. Familjen var hemma. Barnen lekte i samma rum med varandra och blandade leksaker. Närheten gjorde det lätt att snabbt skifta över till lek och hjälp när det behövdes. Dagen efter, stor på tretimmars förskola, jag och liten hemma. Efter frukostbestyr och annat nödvändigt tog jag fram tyg, nålar och sax. Liten satt i sin matstol bredvid bordet jag klippte vid. Samtidigt som jag klippte ut lekte jag och pratade med liten. Utklippt och klart på en kvart cirka. Sen plocka undan och leka vidare med liten. Dags att hämta stor på förskolan, äta lunch och mysa lite innan stor och liten somnade samtidigt. Fram med maskinerna, sydde ihop min tunika, fållade ärmarna, men när det kom till sista sömmen, den nedre fållen så vaknade stor. Nu kunde jag ha väntat på nästa tillfälle, men nej jag gjorde inte det. Istället satte jag stor framför en film och lät honom vakna till lite. Sydde samtidigt klart fållen."

Så det gäller att optimera tiden och sy lite här och lite där när barnen sover eller leker med annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar