måndag 17 februari 2014

Sybloggsalmanacka 2014 - Vecka 1-7

Jag följer en del andra bloggar men mestadels sporadiskt. En blogg jag inte varit inne på länge men som jag surfade in på igår var Makrill. Såg då att hon skulle ha en Bloggalmanacka under 2014 med ett bestämt inlägg varje vecka. Det tänkte jag att jag kunde försöka haka på. Hmm, men jag ligger ju 7 veckor back. Men jag kan väl försöka jobba ikapp det. Så här tänkte jag att jag ska försöka peta ihop det första sju veckorna!

Vecka 1 - Det här tänker jag om syåret 2014
 Oj syåret 2014. Vad ska jag säga om det. Jag vet vad jag vill göra, men frågan är om jag kommer lyckas. Jag vill sy mer! Jag vill sy mer åt både mig själv och åt barnen och åt vänner och bekanta. Att köpa tyg och ha planer är något jag lätt hinner med, men att hinna sy kommer vara utmaningen.

Jag vill även under syåret 2014 få i ordning en syhörna här hemma. Sambon tycker jag borde vara nöjd med mitt syskåp som jag fick till förra året. Det är jag. Nu har jag ordning på mina saker och det är lätt att ta fram tyg, mönster och alla tillbehör. Men jag vill kunna ha mina maskiner framme. Att inte behöva plocka fram och tillbaka på matsalsbordet hela tiden. Framför allt inte då jag vet att vi har en köksrenovering på g (även om det nog inte blir förrän sommaren 2015) som kommer innebära att vi sen bara har ett bord, inte två som nu. Hörnan behöver inte vara stor, bara så att jag kan ha båda maskinerna framme och det projekt jag för stunden håller på med. Dock är hela huset just nu lite under en paus, hur ska vi organisera oss. Vem ska ha vilket rum, ska barnen dela, ska vi ha ett lekrum, ska vi sova uppe eller nere osv. I och för sig om jag gör en liten syhörna så kommer ju även den vara flyttbar om rummen flyttas om. Så ja vi får se vad vi ska hitta på. Måste nog bara få ur sambon ur sin renoverings/fixa till hemma-koma. Det är ett ovanligt tillstånd för honom, brukar snarare behöva bromsa honom. Men olika omständigheter gör att det har blivit så och när våren kommer brukar han få lite extra fart!
Mitt syskåp, compact living!
Så sammanfattningsvis, för syåret 2014 önskar jag mig en syhörna och jag hoppas på att kunna sy mycket!

Vecka 2 - 5 sygrejor jag inte klarar mig utan
Saxar! Saxar är A och O när man syr. Gud nåde den som använder min tygsax till något annat än textiler, eller för huvudtaget använder den! Detta innebär också att jag alltid har ytterligare en sax när jag syr. En som jag klipper av trådar och annat skruvs med. Jag använder just nu en svart lite mindre sax till det för min lilla fina Fiskars är borta... den var i rosa, lila fint mönster. Jag tror den finns inne i syskåpet någonstans, men jag vet inte riktigt var. Ev har den smygit ner sig i en garn- eller broderikasse. Men den lilla svarta, är alldeles utmärkt den med, men inte lika fin :)

Prymtången är för mig väldigt viktigt just nu. Jag syr så mycket barnkläder med trycknappar och utan tång är jag chanslös. Det blir helt enkelt inte bra. Om knappen väl fastnar så sitter den inte alls så bra utan tång. Så tången är guldvärd!

Pincett! Fantastiskt vad smidigt det är med en pincett när man syr. Jag började använda det när jag köpte min overlock. Men jag använder det inte bara till overlocken utan till så mycket annat också. Att kunna hålla fast tyget, peta, ta tag i trådar osv. Jättepraktiskt. Sen när jag hittade denna fina pincett på Ohlssons för något år sedan så blev det ännu roligare.

Rullkniv (ihop med skärmatta och linjal) är också fantastiskt. Gäller bara att inte vara snål och lat och strunta i att byta blad på kniven. Men den skär som smör och blir kanon. Går snabbt och enkelt. Framförallt när det ska skäras till kantband!

Sista sygrejen jag funderade på var lite svår. Jag var ett tag inne på mina knappnålar, just nu har jag fått tag på jättefina. Men nä jag fastnade istället för min tejp. Den är guld värd när man till exempel ska sy fast dragkedjor eller behöver hålla ihop något lite knöligt. Jag har hört ryktas om någon form av spraylim som också ska finnas. Vet inte hur det fungerar på dragkedjor, men helt klart något jag kan tänka mig att testa!

Annars är ju så klart det viktigaste Symaskiner och tyg, men det är ju självklarheter när det kommer till att sy!

Vecka 3 - Tada! Så här ser det ut i min syhörna just nu
 
Jo så här ser det ut just nu... ingen syhörna alls. Men man kan se spår av mig, det hänger en liten skräppåse påsen av stolarna och det ligger ett tyg i en plastpåse på bordet. Men innan helgen plockades allt undan och vi åkte iväg över helgen. Så just nu har jag ingen syhörna. Men när jag syr så är det här det belamras. 

Vecka 4 - En grej jag vill lära mig
Viss form av mönsterkonstruktion. Hur jag justerar befintliga mönster efter min kropp. Jag vill bli en fena på Full Bust Adjustment (FBA), kunna fixa ärmar, rygg osv för att få plagg som sitter fint på just min kropp som inte är en rak kropp, inte ens om jag skulle gå ner överflödiga kilon. Kurvorna, höft och bröst kommer ändå att finnas! Jag har börjat lära mig lite vad gäller just FBA, men har mycket mycket kvar att lära mig!

Vecka 5 - Bra och dåligt med min maskinpark (Janome x3)

Min maskinpark ser ut som följande: en Pfaff Select 3.0 och en begagnad Huskylock 560D.
Min Pfaff är ett av de bästa köp jag gjort. Jag valde länge och omsorgsfullt innan jag köpte den. Men egentligen var valet inte så svårt. Jag ville ha en Pfaff, en mekanisk och sen var valet bara hur många sömmar jag behövde, och lite andra finesser. Valde mellan 2.0. 3.0 och 4.0. Insåg att 2.0 var för klent och saknade övermatning (om jag minns rätt) och alla extra sömmar som fanns på 4.0 kände jag inget behov av och gör inte nu heller. Så jag är fortfarande superdupernöjd med mitt val!
 

Jag tycker mycket om mina maskiner, framför allt min Pfaff! Men när det gäller att sy i mjuka tyger så är overlocken ovärderlig. Jag är fortfarande väldigt ny med min OL. Jag kan inte riktigt hur jag justerar inställningar på den, men jag kan sy med den och jag kan byta tråd och nål. Jag kan till och med byta tråd genom att helt trä om den istället för att knyta ihop.Jag har nu börjat byta ut tråden längst till vänster när jag syr, den tråd som syns igenom om man drar i tyget. Den som således ska ha samma färg som tyget. Mycket stolt är jag över det! Men visst är min kedja inte helt optimal, jag skulle nog behöva justera den något.

Snart ska jag också hemserva den lite. Jag ska göra en ordentlig rengöring, köpte mig tryckluft på burk i helgen och när en är helt ren så ska jag smörja den. Den gnisslar lite väl mycket nu... den behöver verkligen smörj!

6. Det skulle jag ALDRIG få för mig att sy!
Jag är hyfsat bra på att aldrig säga just aldrig. Men det finns saker jag undviker att sy. Just nu till exempel så syr jag inte muddbyxor till barn. Inte för att jag inte kan, eller för att det är fult utan just för att det är rätt trist att köpa tyg till just muddbyxor. I och med att jag bara syr färgglada och mönstrade tröjor så vill jag ha enfärgade, om än färgglada, muddbyxor. Just det finns det gott om på Lindex. Så jag köper det mer än gärna!

Sen undviker jag att sy om kläder åt mig och andra. Det är tråkigt helt enkelt, men ibland nödvändigt och då händer det.

Jag tycker det är trist att sy gardiner, framför allt till stora fönster. Men jag har sen vi flyttade in i huset hösten 2010 sytt tre olika köksgardiner och två olika gardiner till vardagsrummet, så ja det händer.

7. Tada! En bild från mitt vardagsrum
 En totalt ocensurerad bild från mitt vardagsrum. Jag orkade inte ens plocka ihop de utspridda leksakerna. Men som synes så sitter min lille skrutt nedanför soffan och biter på något spännande.

Vad ska jag mer säga om mitt vardagsrum. Jag kan väl säga så här, att det egentligen inte är "mitt". Här har jag inte varit med och bestämt direkt. Vi har återanvänt allt från sambon. Han hade haft vardagsrum när vi träffades inte jag. Så det föll sig naturligt. Visst har jag placerat möblerna, men det är ju inte så att det finns hur många alternativ som helst att möblera. Jag längtar till vår köksrenovering, för då ryker väggen mellan kök och vardagsrum och vi måste även ta tag i vardagsrummet. Då ska även möbelparken uppdateras har sambon sagt! JAAA säger jag! Men gardinerna är mitt verk och de är hemsydda.

Soffan brukar jag kalla för härket. Jag gillar den inte, urk, men det är sambons käraste möbel så jag har inte lyckats få honom att vilja ha något annat än. Men förhoppningsvis hittar vi någon bättre när det ska göras om!

Phu, där var mina sju första veckor! Nu hoppas jag på att jag ska få till ett inlägg i veckan iaf, annars får jag blogga ikapp! Hoppas på att jag fortsätter med det året ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar