onsdag 19 februari 2014

Två nya klänningar efter nya mönster



Efter att ha fått så många bra inspirationstips via facebook på nya mjukisklänningar har jag kört igång och sytt två av ett annat mönster än Onion 2035 (Ceciliaklänningen).
 
Den första var en Onion 2041 utan rynket på främre kjoldelen. Har ju sytt den modellen förr så jag vet ju att den är bra men jag gillar inte rynket, det får mig att känna mig konstant gravid. Hur mysigt det än är att vara gravid så är det inte mysigt att känna sig gravid när jag inte är det. Så bort med rynket.


Tyget jag använde var ett av de fynd jag gjorde i Ohlssons stuvlåda på annandagen. Det är väldigt lite stretch i detta tyg och det är väldigt lätt och väldigt genomskinligt. Så med facit i hand skulle jag förlängt livdelen ett par centimeter då kjolen inte tynger ner och drar ut de speciellt mycket. Men i och med att jag valde att ha samma tyg på bandet under bysten så syns det inte så jättemycket att sömmen under bysten ligger på nedre delen av bysten. Förhoppningsvis, när dessa bröst inte längre tjänar som matmaskin så återgår de till sin lite mindre storlek (hoppas på det iaf) och då kommer detta inte vara några bekymmer.
Lite pyjamasfeeling har jag över tunikan. Den skulle blivit piffigare med ett annat tyg på bandet under bysten. Men jag får piffa till utstyrseln med färgglada strumpbyxor och kanske en kofta eller någon tuff sjal!

Den är dock inte redo att använda än... jag hittade ett litet hål i sömmen under armen, nästan i armhålan. Tyget har glidit åt sidan i maskinen och jag har missat på någon liten centimeter. Detta måste först lagas, ska göras så fort jag har svart tråd i någon av maskinerna.

Sen måste jag göra något åt ärmarna. Det är raglan med rynk. Raglan är ok men inte rynket. Axlarna liksom ramlar framåt och det gillas inte.

Näst på tur var tunikan i Allt om handarbete nr 1/2014. Ritade av mönstret, klippte ut tyget medan stor var på förskolan igår. Sydde ihop den när båda barnen sov middag men fållningen fick jag försöka med när båda sov, vilket gjorde att just det momentet drog ut på tiden. Men klänningen var väldigt enkel att klippa till och sy ihop. Kommer definitivt göra fler. Kul med lite omväxling på modellerna. Enkelheten låg nog framför allt i att det inte var någon kantning. Kunde tuffa på med overlocken och sen bara fålla. Okej en sanning med modifikation. Jag behövde använda den vanliga maskinen först för att sy en liten söm mitt fram för att få till vecket.

 Även detta tyg köptes på Ohlssons på annandagen. Tyg från stuvlådan som är snyggt, perfekt att sy testklänningar i. Blir de bra är de bara att använda, blir de mindre bra är det inte så jobbigt jämfört med att ha laborerat i dyrt fintyg!

Jag tycker jag har fått till mönsterpassningen på denna. Det var hyfsat lätt när det var tvärgående ränder.

Hade jag tänkt till lite till så hade jag även fått till mönsterpassningen ärm mot livet. Men jag tänkte inte och ärligt talat så gör det inte så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar