fredag 7 februari 2014

Ett litet nyfödd - kit!


En nära vän har fått barn. En liten liten kille, född i v36+6. Vilket var rätt många fler veckor än den nyblivna storebrodern. Men killen är liten.

Sydde ändå i storlek 56. Han kan inte ha det nu men han växer i det!

Sydde samma raglanbody som jag cjort så många gånger förr.  Denna gång satte jag knappar i raglansömmen i och med att det är en liten kille som ska ha den och på så små vill vi inte ha någottryck över huvudet.

Byxorna var det premiär för. Haremsbyxor ett mönster från Ottobre som jag inte testat förr. I skrivande stund kommer jag inte ihåg vilket nummer, tyvärr. Byxorna är i ett tygstycke med endast två sömmar, mitt bak och beninnersömmen. Smidigt att sy!

Hittade inte mitt mössmönster för nyfödda utan tog ett från Ottobre som egentligen hade små öron men dessa valde jag att ta bort. Tycker den ser stor ut men i så fall kan han ha den senare :) I samma Ottobre fanns en hjälmmössa. Jag vet egentligen inte vad jag tycker om dessa men just när de är nyfödda så vill jag ha en mössa som skyddar öronen ordentligt och man behöver ju inte knyta åt. Den var rätt rolig att sy iaf och jag slog till på en vändsydd när jag ändå höll på!

Vissa saker blir aldrig helt bra. Som till exempel bandkantningen. Nu har jag insett att jag drar för mycket när jag syr. På bodys spelar det inte så stor roll när plagget används men på tex en omlottbody blir det lite pilligt och knöligt att få till knapparna på rätt plats. För halskanten funkar dock mitt sätt toppen. Men på denna body har jag dragit mindre och det har blivit bättre.

Sen är det ju det här med att planera. Denna gång försökte jag tänka till och få sömmar och avslut där jag ville. Sparade ena hela sid+ärmsöm till sist. Men då fick jag ju avslutet på ol-sömmen mitt på ett kantband och det var ju egentligen inte planen men blev ändå ok.

Hade lite svampar kvar från ett tidigare projekt och sen lite randigt och enfärgat rött sen jag sydde Es första kläder! Funderar på om jag ska sy något mer, kanske en snutte och en dregglis, babyvantar eller liknande. Får se om jag hinner!



2 kommentarer:

  1. Vilket gulligt set till lill-killen. Jag gillar även helikopterklänningen, jag tror jag måste sy något till mig själv snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra. Egensydda trikåklänningar är både snyggt och super som mysplagg!

      Radera