tisdag 26 juni 2012

Tunikapyssel med liten kille!


Igår åkte jag och lillfisen hem från Västervik men lämnade pappan kvar där. Han behövde snickra lite och jag behövde komma hem. Borta bra men hemma är överlägset bäst! Njöt i fulla drag av att vara hemma igår efter över en vecka på resande fot. Efter en helg i sommarstugans friggebod med grejer precis överallt var det ännu skönare än vanligt att komma hem. Visst det var lite rörigt här hemma sen en ond rygg gjorde plockandet innan avresa omöjligt för mig. Men desto mer att sätta händerna i när jag kom hem, och det är aldrig så skönt att städa som när man kommer hem. Det enda som slår den känslan är att komma hem när det är tipp-topp städat!

Med ensam förälder hemma har jag inte kunnat göra allt jag hade velat, men jag har passat på när han har samarbetat eller sovit, annars har jag umgåtts med lillkillen. Igår var det en väldigt snäll son jag hade, han var nog lika glad som jag av att komma hem, få leka med sina saker, i sin hemmiljö och få sova i sin säng. Han somnade innan åtta och sov då för natten, vilket inte är så vanligt för vår son :)

Så jag fick massor av tid vid symaskinen! Jippi!

Först gjorde jag mig redo med mina fina nya redskap, snygg sax från Fiskars, ny pincett inköpt på Ohlssons och mina färgglada knappnålar, som jag måste ha nu när A är på golvet i det rummet jag syr i, mycket lättare att hitta tappade nålar. Dessa var i färgglad modell och lite längre än vanliga, jag gillart!
Sen att jag inte använder sax när jag klipper ut längre utan min rullkniv, det är ju en helt annan femma, snygg är saxen ändå. Funkar bra till att klippa bort trådsnuttar och mindre tygklippning!

Då planerat syende krävde vit tråd i min nya kompis så var det dags att trä om den... huva. Men jag tänkte att jag ska följa tipset från andra i syvärlden och knyta ihop de nya trådarna med de gamla och dra det genom systemet. Sagt och gjort, men det funkade inte så bra, knutarna, som var minsta möjliga fastnade ju på sina ställen. Men tillslut fick jag ordning på det och nu sitter det vita koner på kompisen istället för de svarta!
Köpte lite mer klövertyg när jag var i Linköping här om veckan. Denna gång gult, förra gången rött. Av detta tyg och snuttar kvar från det röda bestämde jag mig för att sy en tunika från ett av mina nyare Onionmönster, 2041. Provritade lite med färgkombinationerna innan och gillade vad jag fick fram.  Valde att göra modell D med kort ärm!
Sydde det mesta igår kväll/natt men har gjort en del idag, som att bandkanta halslinningen. Vad dåligt det gick... Förutom att det inte blev bra så sydde jag av tvillingnålen, till min glädje hade jag en reserv hemma! Jippi, förutom att jag bara hann sy två centimeter med den innan den också gick av. Blev till att ta en utflykt in till stan och inhandla nya. Jag köpte fyra stycken, så jag har och det blev snordyrt. Måste komma ihåg att beställa på nätet, det finns många både billigare och trevligare nätförsäljare av sånt än butiken här i stan.

Tvillingsömmen blev inte fin, hade massor med problem med den, bytte nål (av förklarliga skäl), trädde om, ändrade inställningar och tillslut bytte jag den i vanliga fall braiga tråden och satte i en vit gammal IKEA tråd. Då funkade det klockrent! Ja ibland är maskinen obegriplig.
När lillfis bestämmer sig för att sova ikväll, vilket jag tror blir lite senare idag än igår så tänkte jag sy klart tunikan. Ska bestämma mig för om jag ska fålla ärmarna eller om jag ska sätta rött kantband och sen ska jag fålla den och därefter bestämma om jag, som mönstret anger, ska sätta knappar på dekorationen på bysten. Inhandlade tre röda knappar när jag var på syaffärn idag så möjligheten finns.

Åh jag älskar verkligen färgkombinationen rött och gult, men det vet de flesta som känner mig, rött och gult eller lila, rosa osv. Färg ska det iaf vara!
Bild på slutresultatet kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar