lördag 16 juni 2012

Sytt nyfödd-kit med nya kompisen!

Tog fram den stora bra kameran och fotade lite av veckans lek med nya maskinen. Även den gamla fick vara med där det var för smått och plottrigt och när det var dags för tvillingnålen att göra sitt jobb med kantbanden!

Jag har bara sytt i min spillbitar från cupcakes- och djungeljersey från Stoff och Stil. Det har blivit:
  • 2 dregglisar, jersey på framsidan och svart fleece från Rusta på baksidan.
  • Vändbara babyvantar, 2 x jersey och svart mudd från Jny
  • Vändbara babytossor, 2 x jersey och svart mudd från Jny
  • Mössa i enkelt tyg, jersey
  • Body, str 50 med farfarsknäppning utan knapp.
Det är bara kvar att sätta fast knapparna!
Nu börjar jag äntligen bli nöjd med mitt dregglismönster, har fått till bra häng på det! Skulle dock vilja skala ner det något för att få en mindre modell som passar småpluttar. Visst, då dregglar de inte riktigt lika mycket, men då kan det vara en fin detalj och framför allt värmer det lite på halsen.

Babytossorna är en ny modell jag testat. Fick ett tips från en modell man kunde sy på öppna förskolan. De jag sytt tidigare har varit en sula och en rundel till själva överdelen på skon och sen mudden. Nu sydde jag med en sula och två delad överdel plus mudd. Det blev bättre, dock blev dessa väldigt små, hoppas det kan passa en nyfödning. Vantarna är okomplicerade. Lite mer tänk när jag gjorde dom vändsydda, lite stora är dom för småttingar som är nyfödda men de kan användas länge. A på 10 månader kan fortfarande ha sina, men han gillar inte att de är tumlösa längre. Den enkelsydda mössan gjorde jag efter en tut av Underbara J. Tog bara mitt mössmönster och gjorde på hennes smarta sätt! Hade aldrig kommit på det själv, så briljant och enkelt!

Farfarsknäppningen blev inte så bra så jag behövde dölja nedre delen. Testade en liten cupcake men lappen är trådrak men sen borde jag tagit dubbelt tyg eller stabiliserat med något mellanlägg, istället blev det bubbligt och fult. Vet inte om jag kommer våga ge bort den....-
Här är den, min nya kompis hemma på sybordet, eller matsalsbordet om du frågar sambon! Hittills har jag inte vågat mig på att ändra för mycket inställningar. Jag har ändrat stygnbredden men det är nog det ända. Hua när jag ska trä om den, då kommer jag behöva ta många djupa andetag och ta det lugnt, verkligen min starka sida...

2 kommentarer:

  1. Vilket fint baby-kit du har sytt! Gällande lappen vid farfarsknäppningen, så vill jag tipsa om totally stable. Ett sorts vleseline som fäster på båda sidor och som undviker "bubbel". Lycka till med nya kompisen :)

    SvaraRadera
  2. Så fint! När du trär om maskinen kan du knyta fast nya tråden i gamla och dra igenom ;-). Det är iofs bra att lära sig trä om, men om man byter tråd ofta är det skönt att kunna göra det snabbt.
    Ha det så kul!!!

    SvaraRadera