onsdag 27 juni 2012

En (misslyckad) volangtunika!

Kom på att jag även ska blogga lite om ett misslyckat syprojekt. Eller misslyckat och misslyckat, själva sömnaden har gått bra, men värre är det med passformen. Så går det när man inte orkar mäta ordentligt. Vem vet, om jag orkar hänga i train alongen så kanske den går att ha snart!

För den uppmärksamme går det även att se att nu är även hela fönstret vitt :). Det sista i hallen fixades lördagen innan midsommar, fönstret målades klart, dörren målades, lister spikades fast ordentligt och spikhuvuden målades över. Hallen har blivit så fin!

Åter till sömnaden... Mönstret jag har gett mig på är även detta ett Onion, nr 2009.
Ett mönster som passar mig perfekt, gillar tunikor/klänningar av detta utseende. Bysten får plats men den gör inte så att du ser ut som ett tält!

Dock chansade jag lite när det kom till storleksval, onion mönster brukar följa min normala storlek och jag sydde på.... men den här ville inte samarbete med mina höfter. Där var det för mycket kropp och för lite rörelsevidd... Sömnsmånen var 1.5 cm, och i detta fall hade jag klippt ut med så mycket. Många gånger tar jag bara 1 cm, för det är ändå det jag syr med, men inte i det här fallet. Detta bidrog till att jag faktiskt kunde sy ut den en del över just höfterna. Minskade sömnsmånen successivt ut till bara 0,5 cm där det var som tajtast, så totalt sett gav det ju fyra cm, så ni kan ju tänka er hur det såg ut innan, mega korvskinn.

Nästa gång kommer jag ta samma storlek, men ställa ut den mer. Om jag inte syr i jersey istället, för då behöver jag inte ställa ut den lika mycket.

Satte två öljetter mitt fram och trädde i ett vinrött sidenband som jag ändå hade hemma. Resår sen i ärmarna. Tyget köpte jag på Åhlens, 49 kr metern, så det gör inte så mycket att projektet blev lite misslyckat. Köpte 1.5 m, så 75 spänn plus lite andra materialkostnader blir ändå billigt. Fick lite över också, som bland annat blev en solhatt till lillkillen, som han kanske kan ha nästa sommar, den blev bra stor. Solhatten är vändbar och till andra sidan tog jag ett  tyg från IKEA med flodhästar på. Restbitar sen jag sydde ett påslakan till vagnstäcket.

1 kommentar:

  1. Vad härligt att du bjuder oss på ett sömnadsprojekt du inte är helt nöjd med. Klänningen är verkligen jättefin, men jag måste instämma gällande passformen. Men som du säger, några rundor i train alongen sen så... ;)

    SvaraRadera