måndag 14 mars 2016

Syhelg del 2

Även under söndagen fick jag sy en hel del. Förutom att sambon fortfarande var rätt hängig så kom barnens ena kusin hit och höll dem sysselsatta!

Valet var att sy mig en ny Vilma! En klänning från den finska boken Mekkotehdas.

Denna gång hade jag bestämt mig för ett antal ändringar sen sist. Den jag sydde sist var min fyrverkeriklänning till senaste nyår.
- förlängt framstycket med ett par cm
- fickor
- breddat framstycket för att få lite mer rynk
- sytt dubbel volang på ärmen, istället för att fålla.
- kompenserade något på längden på bakstycket för att det skulle passa med förlängningen över brösten.

Tyget jag valde var de fina diamanthjärtana i lila från Zicca Design. Ett helt underbart tyg både i mönster och kvalitet.

Jag sydde två påsfickor i båda sidsömmarna. Googlade lite på tips för att sy fickor och kom fram till att denna typ av ficka passade bäst till denna modell med ett framstycke med mycket vidd i. Det fiffiga var att min egenritade fickpåse som funkar på Ruska och min kombo av Onion 2035 och crossover funkade fint med en väldigt liten justering.

På min förra Vilma var jag inte alls nöjd med rynket under bysten. Det var för lite och dessutom fick jag inte alls till rynket snyggt. Ofta blir mina rynkor mer som veck, alldeles tillplattade och ojämna. Så denna gång försökte jag vara så noga jag bara kunde. Jag sydde två rynktråden, rynkade och nålade.

Sen sydde jag direkt med overlocken. Har andra gånger testat att sy först på vanliga maskinen men tycker det blir platt då med. Så jag chansade med direkt på. Resultatet?

Helt okej denna gång, jämnare, kanske något platt men jämnare.

Hade lite bekymmer med att välja färg på kantbandet. Köpte en jättehärlig färg från Zicca som matchade tyget men samtidigt inte. Valde den tillslut ändå och var först både skeptisk och missnöjd. Men bestämde mig för att behålla den. Och nu, ja nu gillar jag den.

Det finns en ändring jag kommer göra till nästa Vilma (för en nästa är jag säker på att det kommer bli). Då ska jag inte lägga på 3 cm på framstycket... kanske bara 1 cm och jag ska höja halsringningen något. Tyckte det blev lite väl urringat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar