söndag 27 mars 2016

Sommarplanen

Jag är med i en sygrupp på Facebook där man ska sy sin garderob med en plan. Så att man ska utnyttja sina kläder på bästa sätt.

Jag gick med under senhösten men har en så länge inte varit aktiv utan bara inspirerats av alla andra. Lärt mig lite hur jag ska tänka och funderat lite på en plan för mig.

Nu är det snart dags att planera sommarplanen! Grundtanken med sommarplanen är följande:
1 ytterplagg - kofta/kavaj/jacka
2 underdelar - byxor/capri/shorts/kjol
2 överdelar - blus/topp/t-shiit
1 klänning

Min plan har jag anpassat, för jag behöver inte så många fler klänningar. Dessutom vet jag att jag kommer sy klänningar iaf. Så min plan får innehålla annat.


Just nu är jag inne på 1 alt 2 koftor i svart/mörkgrått stickat tyg.
2-4 par trekvartsbyxor, svarta i olika material och utföranden. Just detta saknade jag förra sommaren. Har tydligen vuxit ur de jag tidigare ägt. Behöver ha något lite snyggare än tights vid vissa tillfällen till mina klänningar och så behöver jag kunna ha mina tröjor och tunikor också.
1-2 överdelar, gärna som de på bilden ovan men med korta ärmar. Vill gärna sy överdelar i tunn härlig och mönstrad viskos.

Tyg till byxor har jag inte än men jag vill ha mjukt och stretchigt men tjockare än vanlig jersey.

Får jag inte tag på någon snygg viskos så har jag ju ett stort lager jersey att sy tröjor av. Har även ett stickat svart/grått tyg att sy kofta av. Så egentligen kan jag försöka ta av mycket som möjligt av mitt tyglager och bara köpa byxtyg och tillbehör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar