lördag 2 januari 2016

Color catcher och tygshopping

Jag tvättar ju mina tyger innan jag syr. Mest för att det ska vara färdigkrympt från blrjan men också för att få bort all överskottsfärg.

Jag tror egentligen inte på Color Catcher men sen när jag är till Ullared kan jag inte låta bli att köpa dem. De kostar inte så mycket (vet för visso inte vad de kostar någon annanstans...) så jag köper dem ändå. Och när jag ändå har dem så kan jag ändå använda dem!

Den här gången gick jag lös på lite blandat med otvättat tyg. Dels det jag ville sy av men även ett gäng till. De var rätt lika i färgen men jag slängde ändå in en color catcher. Med facit i hand så var det nog bra :) Den blev full av överskottsfärg.

Även om min övertygelse är att den färgen ändå skulle spolats ut med sköljvattnet!

Den här gången sydde jag ihop tyget innan tvätt för att inte få kanter som krullar sig för mycket. Det blev klart bättre men tidsmässigt vet jag inte om det var värt det.

Jag har varit runt till ett par tygbutiker i stan under mellandagarna. Min mor var på besök och ville botanisera och jag är inte sen att hänga med!

Först blev det Ohlssons. Hade äldsta sonen med som hittade ett blåtttyg med trafikmärken. Det ville han ha. Jag gillade det inte men det kostade bara 59 kr metern så då gick jag med på det. Nere bland stuvar hittade vi tre småbitar av samma tyg men i grön färgställning. Lillebror är tokig i allt som är grönt så jag köpte dem med för att göra tröja av till honom. Får kombinera med något annat tyg så ska det nog gå. 30 kr fick jag ge för dom bitarna.

Hittade ett lila vindpoplintyg bland stuvarna. Vet inte vad jag ska göra med det men för 66 kr för en rejäl bit kan jag fundera på det ett tag.

Dagen efter blev det ett besök på Tygfabriken. Där hittade jag tyg till årets nyårsklänning, plus att jag köpte 2 m svart joggingtyg och 1m grön mudd. Nyårstyget behövde tvättas på stört!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar