lördag 2 januari 2016

Nyårsklänning

Min plan var att sy mig en Vilma från den finska boken Mekkotehdas som årets nyårsklänning!

Tyget blev ett tyg med nyårsraketer som jag köpte på Tygfabriken i Linköping i tisdags. Tvättade det samma kväll och ritade även av mönstret på kvällen.
På onsdagen satt jag i grabbarnas lekrum i källaren och klippte ut mina tygbitar. Allt för att grabbarna skulle tycka att jag inte var en tråkmamma som inte lekte med dem.

I början gick det bra men sen rymde de från mig upp till övervåningen. Var lite oroväckande tyst där uppe ett tag men de höll sams och hittade inte på något större bus.

Jag förutsatte att sömsmån inte ingick och la till ca 0.5-1 cm när jag klippte ut. Förutom till fållen där jag la på ca 3 cm.

Modellen har helt bakstycke och fram är det delat under bysten. Ville förlänga främre bystdelen ett par cm (som jag brukar göra på Onion 2035) men kom inte på något bra sätt att matcha mot bakstycket. På Onion 2035 gör jag en sur mun på bakstycket. Så att den har samma förlängning på sidorna som framstycket men ordinarie längs mittbak. Med facit i hand hade det kunnat vara bra med ett par cm till på framstycket men det blev ändå ok utan.

Kjoldelen fram skulle rynkas. Enligt mönstret ska man använda familoband och jag hade det hemma och tänkte att jag skulle använda det denna gång. Det gick så där...

Jag zick zacakde fast bandet. Första gången använde jag för tät zick zack. Själva rynkat blev ojämt. Sprättade bort det, och det i sig tog lite tid... nästa gång gick det bättre. Nästa tankevurpa blev det när jag sydde ihop framstyckena. Sydde bara men tänkte inte på att jag skulle ha sytt bort bandet... den här gången struntade jag i det och satte mig istället och bara sprättade bort bandet där det syntes istället.

Den lilla volangen på ärmen funderade jag lite på hur jag skulle fålla. Kan ju inte finska så jag vet inte vad boken föreslår. Jag vek bara upp någon cm och sen fållade jag med coversömmen. Rullfåll hade nog varit snyggt.

Jag fållade även klänningen med covern. Det blir snyggt med den!

Kantade halsen som vanligt och sydde med den tretrådiga coversömmen. Gjorde en sak som jag inte brukar. I vanliga fall syr jag redan från början ihop halskantbandet till en rundel och ibland syr jag fast nästan hela remsan innan jag gör en cirkel av den. Klipper av på rätt mått, syr ihop kanterna och sen syr jag fast den lilla snutt som är kvar. Denna gång tog jag bara kantbandet och sydde fast. När jag kom fram till början igen så klippte jag av remsan och la den omlott någon cm och vek in änden en liten bit. Sen vände jag runt kantbandet och nålar som vanligt och sydde fast med covern. Det var ju supersmidigt. Varför har jag inte tänkt på det tidigare!


Sen en livebild från själva nyårsafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar