tisdag 12 januari 2016

Årets första syjunta!

I söndags var det dags för årets första syjunta. Det var ett välbehövligt break från familjen :) De är underbara men efter två veckors ledighet och dygnet runt umgänge med familjen var det skönt med lite tid för sig själv och symaskinerna (och alla andra trevliga syvänner)!

Jag var produktiv och hann med allt jag hade förberett och planerat.

Jag började med att laga två av äldste sonens byxor. Nu har jag lagat alla med trasiga vänsterknän utom ett par svarta som även hade hål i rumpan. De tror jag att jag kastar. Fyra par räcker ett bra tag. Inga avancerade stjärnor eller så utan bara runda grå lappar av lillebrors trasiga byxor! Bestämde mig även för att dom inte behöver bli shorts utan får kastas!

Projekt två var tröjor till sönerna! Delarna skar jag ut kvällen innan så det var bara att sy! Tyget var det som shoppades på Ohlssons innan jul och som stora sonen valde! Modellen är samma som alltid, Little Lamb från Ottobre 4/2012. Denna gång körde jag på storlek 116 till storebror och 98 till lillebror. Matchade med röd/vita ränder och pusslade bra med de gröna stuvbitarna. Grabbarna blev mycket nöjda med sina nya tröjor!


Sen fick jag göra roliga saker! Sy klänning till mig själv!

Jag ställde en fråga i gruppen Vuxna Sytokar på Facebook i förra veckan. Bad om tips på mönster på nya kontorspyjamaser för att få lite inspiration och förnyelse. Jag fick hur mycket svar som helst. Ska försöka sammanställa alla tips jag fastnat för i ett inlägg här framöver så jag vet vad jag ska inspireras utav!

Ett av de första tipsen var Stunning Rose från Ottobre 3/2015. Ett mönster jag tom redan hade ritar av men inte sytt utav. Så det blev söndagens projekt till mig själv!

Jag klippte ut delarna tidigare i veckan så det var förberett och klart. Det var lite fler moment att sy än de flesta Onion-klänningarna. Men det tycker jag bara är kul. Tex var det fickor, sen skulle det rynkas på tre ställen fram, kjoldelen, nedkant på livet och fram i halsen. På bakstycket skulle det också sys rynk, där sydde jag fast fyra rader framilonband, skulle vara fem men mitt räckte inte till fler och det blev bra ändå. Jag valde att göra vanlig bandkantning på halsen då jag tycker det blir snyggare än infodringar.

Tyget köpte jag av en på syjuntan någon gång i höstas. Hon hade köpt ett men inte gillat färgen. Testade att färga, blev nöjd men jag blev mer förtjust och vi dealade lite.

Det var en skojig modell att sy och jag tycker att den passar mig. Dock kliar det på ryggen av framilonbandet och det är rätt störande! Kanske kan göra det på annat sätt om jag syr fler!


Avslutningsvis på syjuntan så klippte jag ut en Dahlia från Colette Pattern. Också den ett tips från gruppen. Jag har valt att sy den i trikå fast mönstret är för vävt men jag tror det kommer bli bra. Får kanske göra lite justeringar. Kommer sy en kombination av version 1 (överdelen) och version 2 (kjoldelen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar