onsdag 2 april 2014

Nya gardiner

Det här med att sy gardiner... det brukar vara rätt trist. Denna gång gick det dock riktigt bra och jag gillar mina nya färgglada gardiner!

Såg detta tyg i en av stadens butiker. Det hängde i ett av skyltfönstren när jag gick förbi. Då var det stängt men smet in ett par dagar senare för att kika lite till och kolla priset. Då visar det sig att tyget är slut. Bara biten i fönstret kvar, en bit på endast 2.5 m. Jag som behövde minst 4-4.5 m. Men jag behövde inte hela bredden och tänkte jag kunde skarva.

Jag hade dock ett väldigt flyt med mönstret på tyget som jag inte alls hade tänkt på. Det var symmetriskt, så när jag delade på det så kunde jag bara vända på biten och lägga dem lite omlott så blev mönsterpassningen helt perfekt. Alla likadana blommor är åt samma håll, de kommer i rätt ordning, på rätt nivå och skarven är orecis så när som på ett par millimeter.
Tänk vad fel det kunde ha blivit annars. Det hade synts väldigt väl, något jag inte alls trodde när jag köpte tyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar