måndag 31 mars 2014

Sytt till en liten bebis!

I höstas frågade en vän till mig om jag inte kunde sy något till deras kommande bebis. Det kunde jag absolut göra. Vi bestämde att de skulle välja tyg, ett mönstrat jersey, ett enfärgat velour och sen kompletterade jag med en halvmeter av något enfärgat att kanta med. Valet föll på Skogen från Mjuka tyger, och till det ett brunt velourtyg. Utifrån bilderna på nätet valde jag en enfärgad grön historia att kanta med. Den enfärgade blev jag inte så nöjd med och valde själv att även komplettera med lite oranget. Tanken var god, men jag skulle nog ha letat efter en bättre grön, alternativt valt en mer bränd orange. Men nu blev det som det blev och det blev ändå rätt okej.

När vi diskuterade vad jag skulle sy var jag inne på en filt, en body, ett par muddbyxor, en mössa och kanske någon dregglis. Sen skulle jag fylla upp med vad tyget räckte till.

Resultatet blev, en dregglis (brun velour på baksidan), en filt (ca 90x70 cm), en mössa (enfärgad inuti), två muddbyxor (ett par harems och ett par vanliga). Byxorna är två olika mönster från Ottobre. Filten är vändsydd med en dekorsöm på rätsidan, mycket smidigare än att kanta!
Det blev även en fuskomlott, en Happy Squirrel från Ottobre. Jag kapade av det bakre framstycket en del för att jag tyckte det var lite onödigt tyg. Kanske kapade jag för mycket, men jag kommer sätta en tryckknapp i halsen som ändå låser fast bitarna.

Sen sydde jag två vanlig body med raglan ärm, mönster från Ottobre. Den ena är helt i tyget Skogen och kantad med orange jersey. På den valde jag att göra ett sprund i halsen då jag tycker att denna modell är rätt tjajt över huvudet på små nyfödda. När jag sytt modellen i större storlek har jag bara muddat halsen och det har gått bra.

På den andra är det tyget Skogen på framstycket och ärmarna, baksidan och kantningen är gjord i den enfärgade gröna jerseyn. I detta fall gjorde jag knäppningen i den ena främre raglansömmen. Det var den sista jag sydde och så här med facit i hand så var det inte så tokigt med de gröna ihop... Men tack vare att jag kompletterade med den orangefärgade jerseyn så fick jag ihop lite mer saker!

På den gröna satte jag en liten applikation på rumpan för att det inte skulle bli allt för bara grönt! Applikationen kunde jag fått lite mindre bubblig om jag inte hade envisats med att ha så bråttom... Hade bara sånt där papper för att stryka på själva applikationen, skulle stärkt upp tyget jag sydde fast den på också, men så blev det inte.
Kläderna är inte överlämnade än, men förhoppningsvis snart. Deras lille pojk har jag berättat om tidigare. Han föddes redan i v.26 och har varit en liten krigare sen dess. I förra veckan fick de sin första permission och förhoppningsvis snart får de komma hem med tuffingen.

Byxorna och bodysarna är sydda i storlek 56. Jag har bara lite småspill kvar av Skogen tyget, lite lite av det enfärgade gröna men en rätt stor bit kvar av velouren. Kanske skulle det räcka till ytterligare ett par muddbyxor, ska höra med föräldrarna om de har något önskemål på vad de vill göra med den biten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar