måndag 31 mars 2014

Nu kommer ett litet maraton! Vecka 12 (inte 13) och 14!

Jag har visst svårt att få ihop ett inlägg i veckan :) men det gör inte så mycket, jag tar det när jag har tid och ibland blir det fler veckor åt gången!

Vecka 12 - Om jag bara fick sy ett par brallor till skulle det vara...
...till mig själv! Jag skulle då göra det ordentligt. Jag skulle göra alla möjliga justeringar så att det skulle bli ett par byxor som passade mig perfekt. Jag tycker i och för sig inte om byxor. Men jag skulle vilja lära mig det här med byxsömnad ordentligt. Min nuvarande kroppsform är inte den roligaste för att sy byxor, korta stabbiga ben, stor rumpa, ingen direkt midja och skulle byxorna gå upp till midjan så vill jag ändå inte ha dem så högt upp.


Jag är lite mer förtjust att gå i trekvartsbyxor, vilket är lite intressant med tanke på att det är midjedelen som jag brukar ha problem med när jag köper byxor, men tydligen inte samma problem på trekvart. Snart är det dags för den säsongen, så vem vet, jag kanske kan sy mig ett par.


Jag har två byxmönster hemma som jag vill testa! De första, riktiga byxorna är Thurlow från Sewaholic som jag tror är en modell som skulle kunna passa mig, bara jag får måtten rätt. Är även sugen på att sy ett par av dessa som trekvartsbyxor. Det tror jag kan bli snyggt och skönt!

Sen skulle jag vilja ge mig på att sy ett par Espresso Leggings från Cake Pattern (köpta av Strömming). Detta mönster, är precis som alla andra mönster jag har stött på från Cake Patterns utformade efter sina egna mått. Jag har tidigare sytt mig klänningen Red Velvet och jag har mönstret på klänningen Tiramisu hemma. På dessa klänningar kan jag redan vid utklippning/avritning av mönstret justera min byststorlek, de anpassas efter mina mått på byst och midja. Mycket smidigt. Detta leggings mönster ska också vara anpassat efter min egna kroppsform, min rumpa, mina höfter, min längd. Låter lovande, men även lite avskräckande. Jag vet att det tar tid att få till ett perfekt mönster, och det tar tid att konstruera detta, så jag drar mig för det.

Vecka 13 - Tada! En bild från min arbetsplats
Nej ni, det är får vänta till senare denna vecka. Imorgon börjar jag jobba igen efter 10 månaders föräldraledighet. En gammal bild gör sig inte rättvist, det får bli en färsk närbild på mitt skrivbord eller något sånt. Jag jobbar nämligen på ett skyddsobjekt med fotoförbud!

Vecka 14 - Ett tyg jag saknar i min tygsamling (trikå)
Än så länge kan jag väl inte säga att det är något som jag direkt saknar. Det har funnits många fina tyger innan jag började sy i trikå som jag då av förklarliga anledningar aldrig lagt vantarna på, men inget jag heller saknar. Det finns många tyger som jag är på väg att beställa men som jag inte gör, när det kommer till tyg måste man ju prioritera. Ibland väljer jag bort, ångrar mig och beställer senare, ibland går det inte att beställa senare, men då har tåget gått.

Men så klart finns det tyg jag har suckat lite över att jag inte kommit över.
Detta är ett tyg av Maud Fredin Fredholm. Stoff och Stil har ju sålt ut massor av hennes gamla underbara tyger. Jag norpade åt mig tre olika tack vare en väldigt snäll vän. Förutom de tre jag själv har kommit över så har jag sett en del andra underbara som jag så gärna skulle vilja lägga vantarna på och detta har jag till och med bjudit på på Tradera men det fanns några som var betydligt mer villiga än mig att betala för det. Bilden på det har jag lånat från en nätet! Visst är det underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar