tisdag 8 oktober 2013

Förberedelse inför kallare tider

Jag försöker börja förbereda mig för kallare tider, känns konstigt med tanke på att vi igår hade 20 grader varmt här i stan, varmast i Sverige. 20 grader i oktober! Det är konstigt men underbart! Idag är det också varmt ute, men vet inte om det når upp till samma topp som igår.

Hur som helst så vet jag ju att det kommer bli kallare. Jag kommer behöva både mössa, vantar och halsduk när vintern drar in, och ja säkert innan dess också. Förra året köpte jag mig en ny senhöst/vinterjacka. Helt okej varm, men inte så att den klarar kallaste vintern. Har innan haft lila mössa och vantar och då jackan också var lila blev det lite mycket. Letade efter något snyggt rosa att ha till men hittade inget. Så i år har jag bestämt mig för att sy iallafall mössa och vantar. Det knäppa i min plan är att jag har bestämt att det ska vara lila :) Men inte enfärgat som det jag redan har, utan min tanke är att jag ska sy det i dalahästtyget!

Idag började min förberedelse. Det blir inte så mycket sytid just nu så jag får ta vara på de stunder som finns. Så idag inledde jag med att kolla upp hur mycket tyg jag har kvar. Min bedömning är att det kommer räcka till en mössa och ett par fleecefodrade tumvantar. Fortsatte sen med att påbörja projekt Mössa! Jag har aldrig sytt en vuxenmössa tidigare, så det blev till att konstruera ett mönster. Mätte huvud, drog bort 4 cm, delade på två och ritade. Tyckte det såg lite stort ut och trimmade bort lite. Sen mätte jag upp på tyget, passade in så att jag fick två stora hästar på varje sida på mössan och klippte sen ut. Sydde ihop, provade, trimmade lite för att få till rätt passform, fäste trådar och voila - mössan klar!

Mössan sitter som en smäck och jag längtar nästan till lite kallare dagar så jag får ha den på mig!
Sen får vi se när det blir dags att få ihop vantarna... är även sugen på att sy en form av sjal eller krage också men till det räcker nog inte tyget. Får kanske ta och beställa lite till. Jag tycker verkligen om detta så kanske dumt att låta bli när det fortfarande finns lite kvar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar