måndag 16 september 2013

En till amnings-Cecilia!

Det blev en till amningsanpassad Cecilia!
Igår kväll när båda barnen hade somnat, sambon flytt på jobbresa och lugnet hade lagt sig, behövde jag något att pyssla med. Jag har tidigare i år sytt tre amningsanpassade Cecilior och två omlottisar som funkar utmärkt att amma i. Men Ceciliorna är bättre, de visar ju inte så mycket hud som omlottisarna under själva amningstillfället och dessutom behöver jag inte ha något linne under vilket en varm Nina uppskattar!

Först stod jag länge och väl och tittade på alla mina tyger, på alla fina tyger jag köpt de sista veckorna. Men så blev jag lite praktisk. Kommer jag vilja ha de amningsanpassade plaggen sen när jag har slutat amma? Tanken är ju att jag ska sy ihop öppningen sen, men de kommer ju ändå vara mina gamla amningskläder. Så vill jag använda dem sen? Var lite osäker på det och valde därför att inte klippa i de finaste tygerna (även om jag längtar efter att få göra plagg av dem och använda dem nu). Tog först fram ett av tygerna jag köpte i sommar på Jofotex, men det räckte inte. Det hade räckt till en vanlig Cecilia, men inte amningsanpassad. Så det får vänta till sen. Tror det bara var 1.2 m långt, tog det sista på rullen. Så lite velande hit och dit tills jag tillslut hittade det gamla klövertyget. Ett av de första mjuka tygerna jag köpte in. Då när jag hade bestämt mig för att bara handla tyger som antingen hade rött och blått som färgbas eller gult och brunt. Då var tanken att sy till lilla A som var precis född. Där av de blåa, för blått hade jag nog inte köpt till mig i första hand. Men det är som Nattåget, som jag också har i den blå/röda färgställningen. Passar A och även E jättefint, men inte till mig. Men det här blev till mig!

Denna gång förlängde jag Cecilian med 12 cm. Jag tycker ibland att de andra är något korta, vill att det ska vara mer som klänning än som tunika. Jag är väldigt nöjd med längden!

Däremot så drar det sig lite. På de andra så kan man se i ärmhålet att den inre biten med resårkanalen drar lite i sidsömmen. Denna gång sydde jag inte fast resåren i sidan, men istället så drar kantbandet på bystdelen massor istället. Så det blev faktiskt lite veckigt på ryggen. Men det skiter jag i. Klänningen är gudomligt skön och jag tänker har den på mig imorgon!

Tyget har jag för mig att jag köpte på Mjuka tyger. Kantningen är gjord med blå jersey köpt på Skroten i Kinna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar