söndag 15 september 2013

Big Susie

Igår kväll blev det sytt en Big Susie. Fick idén redan när jag sydde den förra vanliga Susie:n att det skulle vara praktiskt med en större.

Min första tanke var att bara dubbla alla mått och sen köra på samma sömsmån. Men så kom jag på att vecken då skulle bli breda och att det istället vore bättre att bara öka antalet. Så jag skar ut bitar som var ca dubbelt så långa och började montera ihop. Insåg att jag inte behövde en som var exakt dubbelt så bred utan la faktiskt bara till två remsor per stycke. Sen mätte jag ut hur bred den blev och klippte till övre biten. Gjorde den dubbelt så hög som orginalet. Så ja, på höjden gjorde jag den dubbel men bara lite bredare. Mätte därefter ut hur stora bitarna till fodret skulle vara. Sydde även denna med vaxduk för att lätt kunna torka ur och göra rent den.

Denna gång sydde jag som Patty tipsade om med dragkedjan så denna gång är det inget som fastnar utan den är buslätt att öppna.

Så nu har jag två matchande necessärer. En för småkrafs och en för schampo och andra hårgrejer!

Published with Blogger-droid v2.0.10

1 kommentar:

  1. Big Susie blev verkligen fin! Gillar tygkombinationerna! Jag ska försöka mig på en stor jag också :) Väldigt smart att öka antalet remsor istället för att öka bredden. Jag tänkte också först bara öka bredd och höjd på samma antal remsor men fler remsor är ju bättre!
    Anna

    SvaraRadera