måndag 11 maj 2015

Söndag och syjunta!

Igår var det dags för månadens söndags-syjunta!

Jag tänkte inte gå med på att sambon dumpade grabbarna med mig även denna gång. Så därför bestämde jag mig för att lördagen var min och grabbarnas och sen fick söndagen vara Es och grabbarna. Vi tillbringade lördagen med bad i simhallen i Ljungsbro. Det gick överlag bra att bada själv med ett par grabbarna. Sen åkte vi in till Ljungsbro, hittade ett café som serverade våfflor. Efter det däckade grabbarna i bilen och jag körde omkring en stund innan vi åkte hem och kollade på hur långt hemmasnickrare hade kommit!

Han fick resten av eftermiddagen på sig och när kvällen kom så var snickeriet klart.

Jag och lilla E åkte och köpte jordgubbsplantor som stora E planterade på söndagen sen. Efter att ha fyllt upp med både kompostjord och nyköpt plantjord! Nu hoppas vi på god jordgubbs-skörd i sommar! Finns ju fortfarande plats kvar, får se vad vi sätter där, kanske måste åka och köpa fler jordgubbsplantor!


Så med gott samvete åkte jag på syjunta igår och jag fick sy alldeles ostört från familjen!

Sydde på min klänning som jag ska ha på Therese bröllop om två veckor. Det är roligt att sy lite finare klänningar i vävt tyg. Det är en annan typ av sömnad än en trikåklänning. Jag hann mycket, speciellt med tanke på att jag inte gjort något innan. Jag hade provsytt livet med ett par justeringar kvällen innan. Testade först att sy dit en ärm innan jag gick på det riktiga projektet. Men det jag bestämt innan jag började var att jag skulle sy i storlek 18, förlänga livet genom att klippa isär mönstret och dra ut 5 cm, sy ärmlös modell, sy ett foderliv i bomullstyg och vändsy med samt att göra justeringar under byst och vid ärmhålen.den sista justeringen ska jag göra när dragkedjan är i sydd för att få bästa passform.

Jag hann sy livet och kjolen på juntan. Monterade ihop dessa igår kväll hemma.
Så nu är det dragkedja, fållning, justeringar och finlir kvar!

Kommer bli superbra tror jag, om jag bara får ordning på hur den ska sitta över brösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar