onsdag 20 maj 2015

Ny klänning på g!

Om det inte känns bra så blir det inte bra, det vet jag. Så därför har jag försökt hinna klart en till klänning inför lördag.

Gav mig på mitt andra nya mönster, som det rosa Phillip Jacobs tyget var för smalt för... Mc Calls M7081
Tyget var ett jag köpte till en klänning jag skulle sy i en sew-along sommaren 2013 som jag aldrig hann med. Det köpte jag på Stoff & Stil och fanns hemma i både tillräcklig vidd och längd.

Jag bestämde mig för storlek 18. Förlängde livdelen med 3 cm efter att ha mätt lite. Detta moment har jag varit väldigt tveksam till under sömnadens gång men nu när jag börjar närma mig slutet så verkar det ha varit rätt beslut.

Igår kväll hade jag sytt ihop livet, men då insåg jag att ärmen var för trång. Varför hade jag inte mätt på det? Har gått och funderat på detta idag och tänkt på olika lösningar och de flesta gångerna hamnade jag med slutsatsen att sprätta bort ärmen och bara sy en infodring istället. Men så bestämde jag mig för att det var lika bra att sprätta bort ärmen, klippa ut en ny justerad och sy dit igen. Sagt och gjort!  Det var pilligt få jag har vändsytt framstycket. Men det blev bra! 

Hur gjorde jag med ärmen? Jag tog mönsterdelen, mättade mitten och klipptes sen från nedre kant upp mot toppen på ärmkullen. Drog isär som en triangel, ca 3 cm. Klippte ut nya tygbitar, OL:ade kanterna och sydde dit trots pilligt att få till det vändsydda framstycket. Men bra blev det!

Sydde ihop allt vanligt. Så nu har jag inte så många moment kvar. Fålla nederkanten, fålla ärmar, sy i dragkedja. Den borde hinna bli klar, får bara sova lite mindre.

Ett litet smakprov av hur den kommer se ut, med sidsömmen nålad. Färgerna är inte alls rättvisa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar