tisdag 23 juli 2013

Tunikan där allt gick fel...

Idag ska min syster och hennes dotter på snart fem år komma och hälsa på. Symaskinerna stod kvar framme från igår så att slänga ihop en liten tunika i present till dottern borde ju gå på ett litet kick!... Trodde jag...

Jag har tidigare sytt en tunika från Ottobre nr 1/2012 till henne (utan fickor) och tänkte att den var väl lätt och den borde gå snabbt att sy. Tjejen är rätt liten så storlek 104 borde passa, dock bestämde jag mig för att förlänga den lite.

Valde ett av de fina cupcakes-tygerna jag köpte via en tjej på facebook, i en av alla tyg- och sygrupper jag är med i! Köpte en meter av tre olika färger, lila, cerise och turkost. Då syster och hennes dotter ska träffa vår mamma så valde jag att sy av det lila tyget då vår mamma är galen i lila.

Utklippning av tyget gick hur bra som helst men sen började bekymret. Skulle bandkanta den första ärmen, och något var knas med OL-sömmen. Fick trä om härket och det gick inte alls bra. Men ca 20-30 min senare så hade det löst sig.

Sen skulle fram- och bakstycket på livdelen sys ihop vid halsen. Vet inte alls hur det blev eller om hon kommer kunna dra den över huvudet. Men jag hoppas...

Sen sydde jag först rynktrådarna på livdelen (skadad av att ha sytt till mig själv på sista tiden och då rynkas överdel istället för underdel), men det var lätt att plocka bort. Svårare var det sen att sy ihop styckena med OL... Gaha vad jag bråkade och slutresultatet blev inte heller snyggt.

Därefter sy på ärmarna, det gick bra!! Sen skulle jag sy den långa sidsömmen. I vanliga fall har jag inte kantat ärmen innan, men denna gång följde jag beskrivningen som tyckte att jag skulle göra så. Smidigt möjligen, men shit vad fult det blev i slutet av sömmen vid ärmen. Den ena fick jag iaf ihop så att kanterna mötte varandra snyggt. Men i och med att det är så tjockt med tyg där så blir sömmen så tjock och det ser inte bra ut.

Jaja, jag hoppas tjejen vill använda den, om inte annat så borde den duga att ha på segelbåten ihop med mormor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar