måndag 22 juli 2013

Nattligt klänningsskapande!




Urk nu känner jag mig hemsk mot min yngre son. Jag ville bara sy klart ikväll och hade honom med mig vid maskinerna. Försökte få honom att somna men det gick så där. Det blev många amningspauser innan jag blev klar och E sov små korta snuttar. Hade oturligt nog valt att tvätta babynestet just idag och det hade inte torkat. Annars hade han säkert somnat tryggt och gott i den istället för oroligt i soffan. Men men, nu har han sovit en bra stund och klänning blev klar.

Sydde av samma mönster, Onion 2012, som klänningen med moppar på med lite förändring på främre livstycket för att få bättre urringning (bättre i mitt fall är mindre).
Tyget köpte jag på Jofotex i måndags när jag passerade förbi på min resa norrut. Sicken tur att E blev hungrig just i Söderköping :) Det är ett riktigt sliskigt viskosjersey-tyg som var lite knepigt att hantera, framför allt vid utklippning. Men med lite tålamod (som jag ju har massor av...) så löste det sig riktigt bra.

Ska se om jag kan få en bättre bild på klänningen imorgon i dagsljus!

Uppdaterad 23 juli:
Tog en bild ute på gräsmattan i förmiddags och där blev ljuset betydligt bättre. Dock är spegeln så skitig så det ser ju riktigt hemskt ut. Men spegeln används inte utan står gömd bakom varmvattensberedaren, så där kan den stå och vara smutsig!

Published with Blogger-droid v2.0.10
 

2 kommentarer:

  1. Har du några tips hur man ska ändra på mönstret onion 2012 för att sy det i trikå (eller viskosjersey)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag sydde den modellen så chansade jag lite men det blev bra. Jag ska försöka minnas vad jag gjorde...Först klippte jag ut den utan sömsmån. Sen ville jag inte ha infodringarna bak så jag tog bort 3 cm (eller ja egentligen 6 cm) på bredden på nedre bakstycket (motsvarade inprovningen). På det övre bakstycket fick inprovningen vara kvar, tror inte jag hade lyckats få till ett bra bakstycke annars. Sen sydde jag bara ihop den och hoppade över dragkedja. Det är ju onödigt när den ändå är sydd i trikå!
      Hoppas det kan vara till någon hjälp!

      Radera