fredag 15 februari 2013

Skötväskeunderlägg!




Ikväll har jag varit hemma ensam. A och hans pappa är i Västervik hos kusinen som fyller år, de åkte innan jag kom hem från jobbet, jag ska ta bussen dit imorgon, men först ska jag njuta av att vara själv hemma. Det var jättelängesen,d et är verkligen dags nu och jag har njutit till fullo! Efter mat och pös i soffan där jag vilade upp mig bestämde jag mig för att sy lite!

Idag var det skötväskeunderlägg som stod på agendan. Jag har varit lite osäker på vilket mått jag skulle göra på dessa. Så här med facit i hand så är det till min kompis (grön/blå) i ett bättre mått. Frågan är om mitt (det röda) går ner på den ledden i skötväskan? Ja det visar sig. Kanske får jag kapa ner den lite. Men inte idag!
Det grönblå är ca 70x40 cm i fullt utvecklad skala och det gröna är närmare 50 cm bred men samma längd.

Jag har använt tre olika lager, först det färgade tyget, sen ett lager tunn fleece (en 13 kr filt från Jysk) och därefter ett lager vit vaxduk. Vaxduken kanske inte är så speciellt skön att ligga mot, men så smidig att kunna torka av efter blöjbytet vilket är en fördel. Det går ju även att använda med tygsidan upp om man vet att det exempelvis är bajsfritt.
Helst hade jag velat kanta kompisens underlägg med gul snedslå, precis som jag använde på hennes babynest. Men jag hade bara en pyttebit kvar av den gula och svart hade jag hemma i mängder. Så det fick bli svart, kände inte för att kasta mig iväg och köpa massa saker. Fast jag tog mig till Jysk idag och inhandlade vaxduken (rea:)) och två fleecefiltar.

För att paketera ihop dem lite smidigt valde jag att sätta dit en liten flärp och sen en tryckknapp. Själva monteringen av tryckknappen var nog det svåraste med hela projektet :). Ville inte sätta dit den för tidigt, utan ville sätta den då jag kunde måtta. Men när jag väl kunde måtta så var det rätt knixigt att trycka dit den, men det fungerade. På den röda hamnade den lite snett, men det gör inte så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar