söndag 17 februari 2013

Guldklänning!

Så är det nu dags för jubileum igen, ett jubileum som kräver en guldklänning! Det sker vart femte år och för något år sen köpte jag ett rött/guld-aktigt tyg som var tänkt för nästa  jubileum. Nu är det ju så att jag inte kommer ha den smäckraste kroppen när det väl beger sig så lusten att sy något fint har liksom inte funnits. Men så i helgen började jag fundera på vad jag faktuskt ska ha på mig på jubileet.  Sprang en runda på stan och även i grannstaden för att hitta något guldigt eller åtminstone något rött. Ingen lycka alls...

Planen på att ändå sy började gro och jag slogs av en idé om ett mönster på en klänning som jag kunde ha rätt länge när jag var gravid sist. Frågan var bara om jag skulle ha något tyg att sy i eller om jag skulle behöva beställa hem något.

Letade igenom min välfyllda tyggarderob imorse och faktum är att jag hittade ett tyg. Ett tyg som dessutom saknade plan. Perfekt!
Sömnaden har gått okej. Behövde förstora lite över bysten och där strulade det till sig en aning... gjorde som på jultunikan, klippte isär mönstret, la på 5 cm.  Inte rätt metod i detta fall. Fick strula massor men har tillslut löst det ok. Kommer inte gå till historien som min mest välsydda. Men det är inte någon mer än jag som ska se hur den ser ut på insidan.

Nu är det iaf bara fållning kvar, plus lite invändig handsömnad. Mönster är ett från New Look, 6557.

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar