tisdag 5 februari 2013

Moonboots


Nu är det dags att försöka berätta lite om slutresultatet på min moonboots-sömnad.

Planen var att sy ett par tossor till A som han kan ha på dagis när han sover. De sover utomhus och för att slippa krångla på overall och skor har han nu fått sig en sovpåse (den är köpt) och till det ville jag ha ett par tossor. Hittade tillsist ett mönster (visste allt att det skulle finnas, det har jag sett andra sy) från ottobre 6/2010. Det fanns i fem storlekar, 16-20. Den största storleken var alltså för stor för A. Men jag ritade av minsta och största och sen skalade jag upp det största på ungefär samma sätt som skillnaden mellan 16 och 20 var. Med facit i hand hade jag behövt göra lite andra ändringar också... tex smalna av skaftet något.


Storlek 16:
Randig velour till foder, tåg-jersey till yttertyg (båda från jofotex), fleece från IKEA som vaddering. Röd sneslå till hällorna, röd resårsnöre som band och sen lite special på snörstoppet. När man står stressad i den lokala tygaffärn (stänger visst en timme tidigare än alla andra butiker i stan på lördagar...) och bara går på lappen "två snörstopp och två snöränder" så kan det lätt bli fel. Skulle så klart köpt den varianten på snörstopp med två hål i och beroende på storlek på snöränderna kanske köpa två per sko, men den tanken slog mig aldrig i affären. Hur som, det funkar ändå!
Storlek ~24:
Randig velour och kamel velour (Stoff och Stil) till yttertyg, randig jersey (S&S) till fodertyg, fleece från Rusta som vaddering. Svart snedslå till hällorna, svart resårsnöre som band (i efterhand hade vitt varit snyggare)! Som sagt, de blev jättevida i skaftet och det blev så knasigt att jag var tvungen att sy en dekorsöm upptill för att hålla det sladdriga lite på plats. Blev väl så där. Men de fyller sin funktion.
Misstag och lärdomar då? Massor! Första tossan jag sydde ihop var en i str 16. Läste inte så noga och det slutade med att jag fick vändhålet i skaftet. Kom på på sista sömmen att jag ju var tvungen att vända. Det vändhålet har jag sytt ihop för hand, det blev bra. På tossa nummer två, också en i str 16 så tänkte jag på vändhålet. Men jag tänkte tydligen både i fodret och i yttertyget... Det i fodret sydde jag ihop på maskin, syns ju inte och det i yttertyget för hand och det blev bra det med. På de två sista sydde jag som jag skulle, men jag var alldeles för trött för många gånger och gjorde en massa misstag. Hade lyckats klippa ut en av veloursidstyckena fel, eller ja, luggen hamnade åt två olika håll på samma tossa. Syns bara när man kikar nära men det gjorde det svårt att få ihop mönsterpassningen, det gled liksom ifrån varandra när jag sydde. Inte alls samma bekymmer på den där luggen var åt samma håll, om det påverkar? Det vet jag inte egentligen, men det var ändå skillnad. Sen slarvade jag tydligen när jag sydde ihop ytterdelarna, flera gånger så drog sig velouren från fleecen vilket bildade hål på utsidan, inte fint. Fick även nödsy ihop det för hand när allt var klart.

Så de till A är jag minst nöjd med, trots att jag där borde ha lärt mig av mina misstag... men icke. Men de fyller sin funktion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar