söndag 1 april 2012

Nu sew-alongar jag igen! Väskan börjar ta form!

I helgen kom jag igång igen med weekender-bagen i denna omgångs sew-along hos Karinottilia. satt och hade sylust men kom inte till skott med något tills sambon undrade hur det gick med senaste projektet i "sekten" som han skämtsamt kallar sew-alongen! Jag luftade ett problem rörande min konstruktion av passpoalen och faktum är att han va den som kläckte idén som gjorde att jag kom vidare. Han är bra han!

I fredags klippte jag således ut de sista delarna, foder och mellanlägg, strök fast mitt stabiliserande material samt sydde mina passboalband.

Lördagen sen flöt det på i raslig fart i jämförelse med hur det gått tidigare. Jag hade lite pill med handtagen, fick inte till sömmarna så exakt som jag hade velat, men blev ändå nöjd tillslut. Sömmarna blev fina men mittsömmen hamnade inte i mitten och blev inte precis rak....kombination av inte exakt rak stabiliseringsbit eller tygbit.... men det kommer inte synas. Bestämde också att sidan med vikningen på är min framsida, konturen gör att fokus inte hamnar på avstånden mellan sömmarna.

Main pocket fick passboal och foder. Mitt foder är det fina bomullstyget som jag hittade på Skroten i förra veckan. Rött, prickigt och perfekt.
Handtag monterades på panelen och därefter även fickan.
 
Sen var det dags för montering av passboalbandet och jag började klura på hur jag skulle få ihop det i skarven. La ut en fråga i facebook-forumet och fick så klart många kloka svar. Det bästa var att bild på hur det läggs omlott finns i mönsterbeskrivningen. Haha, den hade jag inte ens öppnat. Har enbart följt Karins superbeskrivning på nätet :)

Ser lite konstigt ut men kommer bli bra när allt är ihopsytt!

Förutom att sy dit passboalen på panelen ägnades söndagen åt att sy sidstyckena. Nu övergick jag till Hellos beskrivning istället. Hello, eller Helen som hon heter, som har gått in och stöttat Karin under hennes tuffa tid då hon ska tänka på sig själv och sin familj i första hand.

Jag förstärkte mina sidpaneler med två lager vlieseline och det känns stabilt och bra. När dragkedjan skulle monteras följde jag Hellos kanonbeskrivning och använde tejpen jag köpt av Karin istället för att nåla eller tråckla fast dragkedjan.
På bilden nedan har jag precis börjat sprätta bort tråckelstygnen för att få fram dragkedjan.Vad lätt det var och vad snyggt det blev!
Sen skulle sidofickorna sys. Jag gjorde precis som det stod, sydde dit foder, pressade isär sömmen, sydde stickning runt och allt blev så snyggt. Sen skulle jag sy fast dem (japp båda var klara) på sidpanelen och då upptäckte jag att jag sytt fickan upp och ned... bara att sprätta och göra om igen.... Att sprätta är också att sy eller hur var nu mitt mantra i den förra sew-alongen...
Avslutningsvis denna helg har jag sytt ihop bottenplattans alla lager och sytt fast den i sidstyckena. Jag är nu klar med sew-alongen fram till och med steg 4! Nu får dock symaskinen och sew-alongen pausa ett tag. Jag börjar jobba efter 8 mån föräldraledighet så veckans eftermiddagar och kvällar ska gå till att gosa med lillfisen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar