torsdag 12 april 2012

Nu börjar den ta form!

Karinottila "hotade" med väskparad denna vecka. Den vill jag vara med på. Den bästa spark i baken jag kunde få. Så igår kväll satte jag mig vid maskinen igen. Målet var att åtminstone sy klart skalet för att få med den i paraden. Inte ett helt orealistiskt mål med tanke på att alla delar var färdiga och bara skulle sammanfogas.

Försökte lyda Hellos regler i del 5. Framförallt, sy försiktigt.

Kom på när jag skulle börja nåla att jag behövde något bättre, mindes plötsligt klämmorna jag köpte i jul till julkortsupphängningen och de blev perfekta.

Fick sy in lite på ringen, nästan 1 cm innanför tidigare sömmen, så även jag minskade omkretsen med nästan fyra centimeter.

Sömnaden gick bra, fick sprätta på ett par ställen där det blev veck, men det var inte så mycket.

Jag gjorde inte riktigt som det stod med botten. Dels för att idag först hade strukit fast mellanlägget, klippte till en bit av fodertyget och sydde fickan. Men sen la jag in min ihopsydda bit av de tre lagren av mitt alternativ till halabon och sydde ihop den tillsammans med allt annat. Det funkade bra.

Min maskin jobbade snällt hela tiden. Hade storlek 90 på nålen och sydde med blixtlåspressarfoten samt nålen vänsterställd för att komma riktigt nära passboalen. Inga problem att ta sig igenom och då ska tilläggas att mitt tyg är rätt tjockt, lite demin-liknande och min passboal är gjord i samma material.

Blev grymt sugen på att sy klart hela väskan nu och imorse flaggade Karinottila för lite senare parad så nu kanske jag hinner klart hela. Till helgen kommer jag gå tid att både umgås med min söta lillfis och sy. Då jag slipper vara iväg på jobbet i en massa timmar.

Ska fundera på hur många fack och fickor jag vill ha invändigt. Måste iaf ha ett par till allt smått och gott som man alltid har med sig.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar