onsdag 8 februari 2012

Sew-along klänning! Färdig!

Jag trodde jag skulle kunna få till en bra bild i dagsljus. Men fotografen åkte iväg imorse och jag vet ju att han inte kommer hem innan dagsljuset är borta. Så jag får hålla till godo med bilderna från igår kväll. De får duga! Jag försökte mig även på att redigera dem i Gimp nu på morgonen, men mina försök blev misslyckade, så jag tar dem oredigerade helt enkelt!

Slutpiffet på klänningen blev ett skräp i samma tyg som kjolen med påsytt spetsband och en spets/paljett/knapp-rosett som utsmycknad. Skärpet fästs ihop med två små tryckknappar som är gömda under rosetten. Helst hade jag velat ha ett tyg som inte ingick i klänningen men som färgmatchade. Dock är utbudet i min lokala tygaffär inte det bredaste så där fanns inget som passade. Så det fick bli tyget från kjolen vilket jag tycker fungerar bra!

Fick göra ytterligare en justering i axelsömmarna då framför allt framstycket var för långt. Kunde dock inte korta för mycket för då skulle själva ärmhålet bli för litet. Så här i efterhand har jag insett att jag skulle ha dragit den lite snett, lite mer på halssidan och mindre på ärmhålssidan, då hade det blivit ännu bättre. Men men, det får se ut så här nu. Jag har redan nu börjat fundera på hur jag ska sy om den när jag inte längre ammar och brösten förhoppningsvis återgår till ursprunglig storlek... för att inte tala om när kroppen är tillbaks i ursprunglig form! Haha, då kan jag passa på att korta av halsringningen också!

Trots mina funderar på att sy om klänningen så får jag säga att jag är nöjd med den! Säger som ett gäng andra sew-alongar - var är festen? 
För den uppmärksamme går det att se att jag har rosetten på olika håll på de båda bilderna. Så är det, går att sätta den på valfritt håll, även mitt fram om jag skulle vilja men jag tycker sidan blir bäst!

Jag har med jämna mellanrum i mitt syende kläckt ur mig kommentaren "tänk vad mycket lättare det här hade varit med en provdocka"! Framför allt när sambon har varit i närheten och när han har behövt hjälpa mig. Undra om han har fattat hinten :)

Tack igen till Karin som har lett oss genom denna sew-along! Din beskrivning på din blogg har varit ovärderlig.Kul att jag har lärt mig lite nya fina tips och krix på hur saker och ting kan sys! Tack även till alla andra sew-alongare för att ni har delat med er av era sorger, bedrövelser, lyckor och finfina alster på både facebook och via Karins blogg! Jättekul att se hur en klänning kan bli så bra på så många olika sätt! Längtar redan till nästa sew-along som ska vara ytterligare en väska. Ska bli så kul! Mina sambo liknar sew-alongandet vid en sekt! Men en så länge har han inte stoppat mig så jag tror allt att han tycker det är lite kul när jag håller på!

1 kommentar:

  1. Tack själv! Utan alla er sömmerskor hade det inte blivit någon sew along! Vilken fin klänning du har sytt! Jag gillar färgvalet och den extra detaljen med rosen. Verkligen "stylish"!

    SvaraRadera