lördag 4 februari 2012

Klännings sew-along steg 3 och halva 4!

Igår kväll tog jag modet till mig och började klippa i det fina tyget! Det var bra läskigt, men det är ju det som är meningen, det är ju därför jag har köpt tyget och jag har förberett mig noga. Jag har ju klippt i fina tyger tidigare utan att ha gjort en toile innan. Så jag borde vara säker, men ändå, det var läskigt!

Jag var tvungen att rita om mönsterdelarna till besparingarna innan jag kunde komma igång. I och med att livet har fått helt ny storlek så behövde även besparingarna få en ny storlek och istället för att skala upp mönsterdelarna använde jag mig av livdelarna på toilen och ritade nya besparingar. Det var inte så svårt!

Tyget jag har valt har jag visat tidigare, men visar det en gång till, till livet har jag tänkt nummer 3 och till kjolen nummer 2! Nu i efterhand skulle jag behöva en liten snutt av nummer 1, men det beställde jag inget av och det löser sig nog ändå!

 
Jag velade lite innan jag tillslut valde att stryka på vlieseline på besparingarna. Visste inte om det egentligen behövdes, men det funkade riktigt bra med det så jag är glad att jag gjorde det. Jag har även zickzackat alla delar. Det gör jag alltid, oavsett om kanten är gömd eller inte. Jag har något gammalt mantra bak i huvudet om att det ska göras och jag blir alltid så irriterad på köpeplagg där det inte är zickzackat och det bara repar upp sig!
Bestämde mig för att följa Karins beskrivning till punkt och pricka, här skulle jag inte slarva och tanken var att få nya tips och idéer. Den var riktigt bra, med många fina och tydliga bilder (steg 3, steg 3 fortsättning och steg 4). Jag har lärt mig en ny väldigt bra sak och det är hur jag får till snygga axelsömmar! Först förstod jag inte alls Karins beskrivning, men med tyget i hand gick det faktiskt lätt. Dock hade mina ändringar av mönstret inte riktigt hängt med på axeldelen och den från bakstycket var lite större än den till framstycket. Men det gick att åtgärda med en liten enkel söm! Sen var det bara att följa beskrivningen och det blev så bra! Tack för beskrivningen Karin! Alltid kul att lära sig något nytt som dessutom blir otroligt snyggt!
Näst på tur var att sy ihop kjoldelen, det var enkelt. Därefter skulle kjol och liv sammanfogas, nu var det spännande. Tygerna blev kanon ihop! Så jag är mycket nöjd!

Dags för projekt dragkedja!Jag brukar inte tveka så mycket inför det, men nu ville jag att det skulle bli bra och var lite nervös innan. Från början skulle min klänning bli svart, så jag köpte mig ett 45 cm svart dolt blixtlås... Men som ni ser så blev klänningen inte svart. Hittade tillslut en dragkedja i mina gömmor som kunde tänkas passa, den var 45 cm lång och ljuslila. Det jag dock inte hade räknat med var att jag hade förlängt livet med ca 11 cm... hmm, kanske skulle det inte fungera med dragkedjan. Sydde dock dit den och den var nog kortare än planerat, men det funkar. Jag kommer i klänningen och det blidde inte så pjokigt! På bilden nedan syns dragkedjan rätt markant, men inte det gör den inte från baksidan!
 Livdelen är inte helt hundra, men så vida jag inte ska ändra helt på mönstret så får det nog bli så här. Jag har sytt fyra infodringar istället för två och de är rätt breda, men brösten får plats och det är det viktiga :)

Jag har dock insett att utan kråset upptill så saknas det något på klänningen. Nu när allt är ihopsytt har jag bestämt mig för att tillverka ett bälte till midjan. Det kommer nog inte bli så avancerat, en det kommer ev bli en liten detalj på sidan, på höften istället för mitt fram på. Jag tror jag kommer använda mig av tyget jag har i kjoldelen. Det var till detta jag nu i efterhand önskar mig en bit av tyg nummer 1, men nu har jag ju inget och kommer klara mig ändå!

Återkommer när jag har fixat detta midjebälte samt fållat klänningen! Jag har dessutom ett litet fix att göra vid nederkanten av dragkedjan, men det ska inte vara något problem. Jag tar dock allt detta imorgon. Nu är det natt och nu ska jag sova! God natt!



4 kommentarer:

  1. Men åhhh, helt underbar! Vilken sommarklänning!

    SvaraRadera
  2. Men vilka fina och roliga tyger! Å så roligt att få se en färdig klänning ur sew alongen!!! Ett rätt brett bälte i någon av färgerna ur kjolen hade varit urfint!! Ett ganska ljust bälte tänker jag mig.. *funderar högt..*... ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett bälte i samma tyg som kjolen. Funderade på ett enfärgat i samma färg som finns i tygerna, men begränsat urval från lokala tygbutiken satte stopp för det! Men jag är nöjd med lösningen som blev, se nästa blogginlägg!

      Radera
  3. By the way, klänningen blev jättefin! missade visst att skriva det.. =o))

    SvaraRadera