tisdag 6 juli 2010

Klänning till Jan och Toves bröllop 24 juli

Nu börjar det bli dags att fixa klänningen som jag ska ha på bröllopet. Jag har ett jättefint tyg.


Jag har inte bestämt modell än. Jag tror jag vill ha halterneck och för att få fram mönstret i tyget på ett bra sätt så vill jag att de olika tygstyckena ska vara så stora som möjligt. Jag har några mönster jag väljer på.



Min plan är att använda Simplicity mönstret, nr 4070, modell F (den gröna) men utan rosetten. Jag har dock försökt mig på att göra en klänning enligt modell A tidigare. Jobbade bara med överdelen då och fick inte alls ihop det. Storleken och modellen passade inte alls på mig... så jag är lite osäker. Ska sy livet i bomullstyg först för att se om det kommer funka. Sen syr jag på axelband för halterneck på modellen. Får väl se om det kommer gå att lösa.

Annars får jag köra på någon av dessa två.

Fast jag har använt dessa mönster så mycket på sista tiden. Den till höger är min hederliga vän, som jag tar till så fort jag har brist på mönster och egna idéer. Men det börjar bli många klänningar av den modellen nu... Har förresten en röd i den modellen som jag aldrig har använt. Så skiter det sig får jag väl ta den.

Den vänstra modellen är jättefin, har två klänningar av det mönstret tidigare. Nackdelen är att det är så många tygdelar i det mönstret, ett tyg med stora och glesa mönster som det här gör sig inte så bra i den modellen.

Jag återkommer med detaljer i arbetet!

-----------------------------------------------------------

Det funkar inte med mönstret...

Antigen ska man vara jättesmal eller se ut som en rund boll. Det här med lite rundare former, som bröst, höfter och midja vill inte riktigt funka. Vad trött jag blir.

Undra hur många gånger jag ska försöka med detta mönster innan det fungerar eller jag ger upp för gott.

Jag vet att jag kan sy det i största storleken och då har gott om marginal att ta in på flertal ställen och fixa och trixa och tillslut få ihop det. Men jag vet inte om jag orkar...

Nu är jag inne på ett helt annat mönster... får se hur det går. Får se om jag måste provsy en klänning först eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar