lördag 31 juli 2010

Klänning till den 24 juli

Klänningen till Janne och Tove fick bli en röd som jag sydde förra sommaren, som jag aldrig använt. Jag har inte varit helt nöjd med den innan. Det är min klassiska modell men det är något jag inte har gillat. Men efter en vända på stadens sybutik och inhandling av några meter paljettband så kunde klänningen piffas till och bli klar för användning.

Jag har lite problem med sammanfogningen av livet och kjolen. Även om jag mäter exakt och tar ut precis den sömnsmån som är angivet utifrån konstens alla regler så blir det en liten puff på höften. Och med mina höfter så behöver jag inte någon extra hjälp att förstärka dem. 
 
Lite konstig vinkel på mig, så just på den här bilden över detaljen i midjan ser man tydligt vad jag menar med det konstiga i sammanfogningen, men förhoppningsvis syns paljettbandet och rosetten jag gjorde av bandet.





Egentligen vet jag hur jag skulle kunna få det bra på en gång men jag glömmer helt enkelt av det när jag väl sitter och syr. Ibland har jag fått sprätta upp och sy om, men i det här fallet så var det ändå ok. Tills jag sydde på paljettbandet i midjan... Då blev det lilla lilla felaktiga på höften mycket mer markant. Speciellt på ena sida. Eric sa att det bara var jag som skulle tänka på det och det stämmer säkert, men det räcker. Så jag fick tillverka mig en liten rosett av paljettbandet och sy på i skarven för att dölja det hela. Det blev faktiskt bra tillslut.




Mönstret är ett gammalt Stil-mönster, tyget köpte jag superbilligt (typ 19 kr/m) på Olssons i Linköping våren 2008 och som sagt paljettbandet fick jag tag på här i Oskarshamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar