söndag 18 september 2016

Höstklänningar

Nästa projekt blev höstinspirerade klänningar. Det började med att jag la ihop tre tyger jag ville sy utav ihop med lite matchande enfärgat. För att få lite inspiration. Det var i början på veckan.

Sen surfade jag runt på nätet och köpte hem ett gäng pdf-mönster och sen började jag sy.

Först ut var fjädertyget. Det köpte jag förra hösten från 3Skatter som tyvärr la ner sin verksamhet efter årskiftet. Val av modell föll på ett av de nya mönstren. En Alba från www.tragmal.de. Det var ett mönster jag har spanat på länge och jag blev riktigt nöjd med resultatet. Jag la på ca 20 cm för att göra den till en klänning istället för tunika med bred mudd nertill. Men ska jag sy den igen behöver jag lägga på ca 25 cm. Den blev ett par cm för kort för min smak. Annars gillar jag den massor! Svårt att se hur modellen egentligen ser ut när jag har sytt den ett mönstrat tyg.

Lägger till en bild från mönstret för att visa hur modellen är sydd.

Modell nummer två blev en ny variant på en gammal grund. Jag valde att sy den i tyget Höstblomma (har jag för mig det hette iaf) från Tyglycka. Först klippte jag ut en halvcirkelkjol, klippte sen ut överdelen från Onion 2035, klippte en 10 cm bred remsa av enfärgad jersey och sydde ihop. Valde att göra en liten fickpåse mellan överdelen och det enfärgad bandet. Resultatet blev skitbra för att vara lite oblyg.

Tredje klänningen sydde jag i Retroblommor från Memba. Modellen blev Zebraklänningen från Sytt & Prytt. Och ja det var den här som jag gjorde samma misstag på som den i föregående inlägg... Men denna lösning blev inte lika bra. Det andra tyget hade ett tyngre fall och hängde ner bättre på min kropp. Detta står mer ut åt alla håll och jag känner mig rätt fyrkantig i den. Men jag är för lat för att sy om den, trots att jag har tyg kvar. Tillsammans med en kofta så döljer jag fyrkantigheten något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar