söndag 18 september 2016

Sömnad när vardagen återkom

När semestern var slut och vardagen var tillbaks var det dags att få tid att sy igen. När rutinerna började falla på plats och sov-vanorna (för barnen alltså, för när jag syr så blir det visst mindre sömn!) blev bättre så fick den här mamman tid att sy.

Jag bestämde mig för att gå lös på lite nya mönster. Under sommaren har jag sett att många har sytt en klänning som kallas för Zebraklänningen. Mönstret är från Sytt & Prytt och ett mönster jag kände att jag ville testa. Bra modell med stora och bra fickor.

Bestämde mig för att sy den första i ett viskosjersey tyg som legat till sig ett bra tag.

Det gick så där. När jag rynkat främre kjoldelen och sydde ihop den med överdelen så sydde jag ihop fel och fick det veck längst med sömmen. Fick klippa bort sömmen och i och med att jag sytt ihop med overlocken så hade jag även klippt bort lite så det blev hål mitt på. Chansade och klippte bort nedre delen där hålet var och samma längd på bakstycket. Sydde ihop och det funkade ändå. Lite annorlunda än vad planen var men helt okej.

Superskön kontorspyjamas med underbart stora fickor.

Jag har sytt mönstret engångs till...och ja jag gjorde samma misstag även den gången... mer om det senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar