söndag 24 april 2016

Nya färgglada kläder till grabbarna

Igår var jag på syjunta I Vikingstad! jag kunde tyvärr inte vara där hela dagen men fick ändå mycket gjort på mina timmar.

Började med att rita av ett byxmönster från AoH 13/2015. Storlek 104 till minstingen och 128 till storingen. Det sista kändes stort men att sy i 116 som var det som fanns mellan kändes inte heller ok. Han har 116 nu, jag syr eller köper 120 eller 122 nu så det fick bli 128.

Klippte sen ut två tröjor. Little Lamb från Ottobre 4/2012 i storlek 98 och 116. Jag borde göra 104 på den lilla men det är den enda storleken som jag inte har ritat ut så jag gör 98 men förlänger något. Det funkar bra!

Jag hade 1m röd velour hemma som fick användas. Det var på håret att det räckte. Fick dela frambenet i två bitar vid utklippet för att få ihop det. La det på frambenet för att en söm inte ska skava mot benet när han sitter i dem. Det räckte iaf!

Fickan gjorde jag i samma tyg som tröjorna. Kantade med samma mudd som i hals och ärmar och även samma mudd som jag använt till ben och midja.

Hann bara klippa ut alla delar och sy ihop tröjorna på syjuntan. Det sista på tröjorna och ihop sömnaden av byxorna gjorde jag hemma på kvällen.

Det var två nöjda killar som hoppade i sina nya kläder på morgonen!


Fickorna på byxorna blev sådär. Formen kommer justeras till nästa gång. Jag gjorde om dem lite även denna gång men mer behöver justeras. Sen drog jag nog lite väl mycket i ytterkanten mudd för att det skulle bli helt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar