söndag 17 april 2016

Coverkurs i Vimmerby!

Idag har jag varit på kurs med min covermaskin hos Ingrid som har Husqvarnabutiken i Vimmerby. En heldag för att bekanta sig bättre med sin maskin. Och som vi har bekantat oss!

Ingrid hade förberett två olika kit till alla deltagare. Ett skulle bli en grej att ha under sin maskin med praktiska fickor för tillbehör och skräpuppsamling. Det andra en praktisk förvaring för sybehör.

Tanken var att vi skulle använda covern för lite typ av quiltning. Där vi skulle testa olika sömmar och dess effekter på tyget. Riktigt roligt!

I stort sätt allt är sytt på covern. På underlägget sydde jag fast skräppåsen och plastfickorna med en vanlig raksöm och overlockade kanten runt om. Den blev väldigt fin tycker jag och väldigt praktisk!


Lite fler bilder där det ev går bra att se mina sömmar som jag frihandssydde. De raka är typiskt mig, rakt och symmetriskt. Sen försökte jag mig på att vara lite crazy och spontan... inte min starkaste grej direkt. Men jag tyckte det blev helt ok.


Projekt två hann jag inte klart med. Jag hade en del bekymmer med sömmen när jag skulle sy dragkedjorna. För huvudtaget så blev inte sömmarna alls lika bra på detta projekt. Men på denna har jag sytt allt utom en söm på covern. Den enda söm jag inte sydde på covern var den jag gjorde när jag sydde fast kantbandet innan jag vek in och sydde fast, den tog jag på overlocken. Det var tjockt och bökigt på slutvarvet rut om hela. Men inget hoppstygn alls! Så jag är nöjd!
På mina quiltsömmar använde jag en melerad tråd. Den var lite svårare att sy med men fick en väldigt häftig effekt.



Kom även hem med en massa andra bra saker från Ingrids butik. Trådar i massor, totalt 10 stora koner till covern (2500 m/rulle) och sex mindre med den melerade tråden. Köpte även en väska att ha covern i! Bra köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar