fredag 22 april 2016

Inte en klänning och inte i trikå

När min mamma var på snabbvisit här i stan för ett par helger sen så shoppade vi lite på både Ohlssons och Tygfabriken.

På Olssons köpte jag inte trikåtyg utan viskos! Ett mönstrat och ett enfärgat svart. På Tygfabriken blev det ett trikå men det kommer i ett senare inlägg.

Jag tänkte sy mig en tunika först men sen blev jag sugen på att förlänga den till en klänning. Sagt och gjort, jag klippte ut den 25 cm längre och sydde ihop. Blev inte bra! Klippte av 23 cm, fållade och voila en superskön tunika! Största nackdelen är att jag måste ha byxor till den... jag använder ju inte byxor, jag har ju knappt några byxor...

Den var riktigt svårfotad också, en del berodde nog på mig och en del på kameran. Fick inget bra kort och gjorde istället ett kollage av dåliga :)

Mönstret jag har använt är från en tysk tidning, Meine Nähmode.

Så här såg den skissade modellen ut, och ärmarna kapade jag redan vid utklippningen!

Den är väldigt väksydd och det är jag nöjd med. Det var ingen kantning eller infodringar. Istället klipptes överdelen ut i två lager som "vändsyddes". När jag sen skulle foga samman den delen med nedre stycket så gömde jag den sömmen. Fick tänka till så att jag snurrade ihop plagget rätt innan jag sydde för att kunna veckla ut det rätt sen. Men snyggt blev det!

Det var riktigt kul att sy i viskos igen. Har nog inte gjort det den jag och mamma massproducerade shorts under 90-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar