söndag 12 april 2015

Syjuntan!

Idag har det varit dags för månadens söndagsjunta! En hel dag med bara sömnad, mellan kl 9-16 skulle det sys!


Inget jätteinspirerande stod på planeringen, så jag var nästan lite negativt inställd när jag kom dit. Men att sy får mig på gott humör så det gick snabbt över! 

På schemat stod en Ruska inspirerad av Bamses farmor! Dessutom två Blixten-tröjor till grabbarna.


Farmor-klänningen blev bra, trots lite missöden på vägen. Först blev det prickiga tyget missfärgat i tvätten. Har inte tid att vänta in nytt så det fick vara så. Sen klippte jag ut fram- och bakstycket på fel ledd, alltså 90 grader mot trådriktningen. 

Även om jag inte är så förtjust i vissa fotoprint-tyger så köpte jag det med Blixten, jag vet ju att mina grabbar gillar honom. Ibland får jag offra mig 😄

För att inte få en överdos av Blixten fick det bli enfärgade ärmar. A fick mörklila och E fick röda. Modellen är den gamla vanliga, Little Lamb från Ottobre.


När jag bara hade fållning kvar, på både tröjor och klänning så ringde min sambo. Han och grabbarna hade tillbringat dagen med att kolla på när kusinerna spelade innebandyturnering och nu tyckte han inte att han kunde ha grabbarna med längre och han själv behövde prompt åka iväg till nästa match för att guida dit systern som inte hittar någonstans. Det är ett under att hon hittar hem från jobbet 😉 Grabbarna är väl så där intresserade av innebandy och sambon hade tröttnat på att ha dem med. Han tyckte tydligen att det var bättre att jag hade dem... Jag kan väl säga så här, jag höll inte med om det men det slutade ändå med att det var jag som fick underhålla dem. Det var väl så där lätt attkoncentrera sig på sömnaden... Tur att det finns smartphones, youtube och kakor. Jag blev klar tillslut och förutom en bula i pannan på E och att A ramlade över en symaskinsväska så att saker flög åt alla håll och han fick ont i knät, så gick det väl bra 😬 

Jag är på syjunta två gånger i månaden, en onsdagkväll och en söndag heldag. Förutom det är jag hemma jämnt, sambon är iväg med jobbet en natt varje vecka, åker tidig måndag morgon och kommer hem tisdag kväll, inte jättesent men tillräckligt sent för att det ska bli två kvällar där jag gör i ordning dom själv. Så jag tycker att jag utan dåligt samvete ska kunna åka på dessa tillfällen. Tyvärr blir det sällan så, så just ikväll är jag rätt besviken faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar