fredag 9 januari 2015

Syjunta, ny maskin och ny klänning!

Nu är nästan tre veckors jullov över och jag har redan hunnit jobba tre dagar. Inget sytt har det blivit, trots att vi varit hemma hela tiden. Men gästerna har avlöst varandra och jag har varit hostig i en månads tid så orken och tiden har inte riktigt funnits, iaf inte samtidigt!

Innan jul bestämde jag mig för att utöka maskinparken med en cover, en täcksömsmaskin. Jag hade redan bestämt mig för att när jag väl tänker köpa en cover så ska det vara en Bernina! Ingrid på Husqvarna-butiken i Vimmerby talar alltid varmt om dessa och i samband med att hon hade lite flytterbjudande så slog jag till. Veckan innan jul meddelade Ingrid att min maskin skulle komma, jag visste inte riktigt när jag skulle hinna hämta den. Men Ingrid har lite extra service och i samband med att hon skulle till Linköping och julhandla så tog hon med maskinen till mig. Jag haralltså haft maskinen sen den 19 december men först nu har den fått visa vad den går för!
Den var förträdd med fyra trådstumpar så jag kunde bara knyta fast mina trådar och dra igenom! Provsömmensåg bra ut så jag tog fram klänningsprojektet direkt!
Jag var på syjunta i vikingstad i onsdags och började då med en klänning, nu skulle den fållas, ärmarna läggas upp och halsens lantbons sys fast.
Resultatet:
Detta är en sk ceciliaklänning (Onion 2035). Jag har ju sytt mig några sånna men just nu kan jag inte använda de flesta av dem, de är för tajta över magen och fluffet under syns för bra, speciellt med strumpbyxor under vilket är det jag bor i om dagarna. Så planen var att göra en vidare kjol. Tanken var först halvcirkelkjol men jag tänkte fel och efter att ha börjat klippa ut överdelarnas fram- och bakstycket så fick jag inte ut det. Istället lortade jag av kjoldelarna fem centimeter i överkant, la på dem i nederkant istället och ställde ut den något extra. En annan förändring var att jag klippte en sk sur mun på överdelens bakstycket. I och med att jag förlänger framstycket med tre centimeter för bysten så har jag tidigare även gjort det på bakstycket för att få ihop sömmarna. Detta har inte blivit helt bra, lite veckigt. Men tre centimeter i kanterna och sur mun så sömsmånen blev normal i mitten gjorde susen för att få bort vecken i ryggen! Rätt logiskt egentligen!

Tyget älskar jag! Det är köpt från Älsklingsfrö Tyger på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar