måndag 7 september 2015

Syjunta på en söndag!

I söndags var det syjunta här i stan och tur var väl det! Var inbjuden till Symaraton i Vimmerby annars ich det hade verkligen varit superkul men livet och verkligheten hade redan bokat upp mig.

Förberedde mig hyfsat under lördagskvällen, planerade vad jag skulle sy, ha med mig och ritade av lite mönster.

Började juntan med att klippa ut. Det är det jag har svårast att hinna med eller rättare sagt ta mig tid till hemma.

Jag klippte ut en Ruska till mig själv (så när som på fickorna), en Clean Lines (Ottobre 5/2014) och två Little Lamb till mina grabbar!

Efter allt klippande fick jag slutligen börja sy! Började med Clean Lines till mig själv och din hann jag klart. Fäste ett par trådar och strök den hemma sen.

Min cover skötte sig bra, när den strulade var det mestadels handhavande fel. En tråd gick av i mitten av coversömmen mitt bak. Men jag avslutade den fäste tråden och började på en ny och fäste även dem. Det tror jag fungerade bra! Återstår att se efter ett par tvättar!
Det var en rolig klänning att sy. Lite extra saker men ändå lättsydd! Fickorna blev inte helt hundra. Måste ev sys fast något. Får fundera på det en stund!
Här ett par bilder på fram- och baksidan.



Klänningen är från Ottobre 5/2014, sydd i storlek 44 som är min vanliga storlek och inte i storlek 52 som måttabellen tyckte. Tyget köpte jag från Jonic förra året någongång och sen kantade jag halsen med vanlig enfärgad jersey som jag köpt på Jofotex för länge sen!

Sen är det ju ett måste för mina grabbar att få en tröja när jag har varit iväg och sytt. Hann så när klar med båda på träffen men hade fållen i nedkant kvar när jag åkte hem. Hade fel färg i covern så det fick vänta till kvällen hemma.


Tröjorna är Little Lamb från Ottobre 4/2012 i storlek 98 och 110. Pirattyget är köpt på Jofotex i somras och det randiga tyget köpte jag på Stoff och Stil under vintern 10/11.

Ruskan som jag klippte ut hoppas jag få sy under veckan! Får hålla tummarna för nöjda, glada och lagom kvällströtta barn den här veckan!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack!
      Hinner och hinner :) jag har visst prioriterat bort vissa nödvändiga saker som tex att sova :) Men kul är det!!

      Radera