söndag 15 mars 2015

Söndags syjunta!

Jag påbörjade två olika klänningar idag, men ingen blev klar på juntan.

Först började jag med en Ruska, i vår-birds tyget i kombination med rosa och vit randigt tyg. Men sen bestämde jag mig att den skulle ha ficka och då körde jag fast. Jag säger ofta att jag ska sy ficka men det blir sällan av och när jag väl har gjort det så har det blivit något halvdant. Denna gång skulle jag göra det ordentligt bestämde jag mig för. Men det låste sig totalt. Så jag påbörjade projekt nummer två istället!

Projekt nummer två var en kombinations klänning. En Cecilia-överdel (Onion 2035) och en kjoldel från Cross Over klänningen. Som vanligt förlängde jag livdelen med ca 5 cm och gjorde en sur mun på bakstycket. Den valde jag att sy i ett riktigt synördstyg, vinrött med sybehör på! Det har jag köpt på Jonic. Även denna skulle ha en ficka. En av de andra på juntan pushade mig ordentligt till att få tummen ur och klippa till en ficka. Hon kom med en massa bra tips. Tex tänk på mönsterpassningen! Den blev jag för övrigt jäkligt nöjd med. Sen fick jag många bea tips om placering, form, storlek, ficköppning användning av linorna, markeringspenna mm.

Jag har fållat den och lagt upp ärmarna med covern men då jag bara använde en gul tråd till själva kedjesömmen så tog jag tvillingnålen till halsmudden.


Kolla in mönsterpassningen på denna ficka! Den är jag stolt över!


Tänkte inviga klänningen imorgon på jobbet! En till färgglad kontorspyjamas! 

Efter syjuntan skedde det trädavverkning i vårvträdgård. Bort med skugga och löv, fram med sol! Första bilden är på halva trädet och andra på när trädkronan är borta. Vi sparade lite för att kunna hänga en gunga i bland annat.

 

Lite svårt att se när bilderna är tagna i motljus! Men trädsiluetten är försvunnen!


Bättre när solen försvann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar