tisdag 21 januari 2014

Red Velvet



När jag skrev förra inlägget om Tjuv- och polis började jag fundera på om det verkligen var det enda jag sytt detta år. Men så slog det mig att jag ju faktiskt har knåpat ihop en Red Velvet också. Red Velvet är ett mönster från Cake Pattern som säljs av Strömming här i Sverige. Dessa mönster är lite smarta, de är även anpassade för oss med större byst. Så det redan vid mönsterklippningen justeras. Bra tycker jag som inte är så bra på FBA som det kallas. Men bara genom att rita av detta mönster har jag lärt mig massor.
Red Velvet klänning

Det har varit en sew along på denna klänning vilket också har gett mig mycket hjälp och tips för sömnaden. Inläggen finns kvar så det är bara att gå in på den och följa den när du ska sy din egen Red Velvet!

Bystvecken funkade inte för mig. Fick sprätta bort dem men behöll vecken. Om jag syr fler kommer jag rynka istället.

Sydde med så kallat saxveck på kjolen. Man kunde välja på det eller boxveck. jag inbillar mig att min mage skulle förstärkas av boxvecket och valde därför saxvecket. Där blev istället höfterna lite mer markanta och inte heller dom behöver jag förstärka. Men det kunde jag sy bort i sidsömmen. Så i slutet blev jag nöjd med lösningen.

På bilden är klänningen inte fållad. Det är gjort nu och jag har använt den i vardagen men har inte tagit någon bild.

Tyget är en av stuvarna jag köpte på Ohlssons på rean på annandagen :) Halva stuvpriset var ju inte illa!
Vad de andra tre stuvarna ska bli återstår att se... dessutom kommer nog även detta tyg räcka till en tunika till. Kanske blir det en Cecilia, vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar