tisdag 21 januari 2014

Prematurinsamling

Har en nära vän som har fött en liten son. Han föddes i vecka 26 och kämpar på för att klara vardagen och bli en stor och stark bebis!

Jag ville sy till honom. Surfade runt en hel del och hittade in till en blogg som organiserar insamling av kläder till prematurbarn. Jag har läst om det innan men det har inte fastnat. Men denna gång gjorde det det. Jag insåg att jag också kan göra skillnad. Att jag har massa småstuvar som kan bli fina små prematurkläder till barn som verkligen behöver det.

Det finns en facebookgrupp där massor med matnyttig information finns. Mönster, länkar till olika insamlingar och kontakt med de som organiserar insamlingen. Det kommer även fina bilder från familjer som har fått hjälpen! Gruppen är stängd men det är bara att ansöka om medlemskap! https://www.facebook.com/groups/695608890455692/

Så nu ska jag sy, både till insamlingen och till mina vänner! Jag skar igår ut en massa små mössor och lite bodys av mina spillbitar, av mina små spillbitar som jag sparat för att kanske kunna sy babyvantar eller för att använda som stoppning. Dessa räcker till kläder åt dessa små underverk. Helt otroligt. Min plan är att alltid skära ut lite bitar till prematurkläder samtidigt som jag syr något annat, istället för att fylla på spillhögen. Sen kan jag sy ihop minikläderna när tid finns. Jag kommer nog främst delta i insamlingen till Linköping, det ligger närmast hittills, och de har en överlämning av kläder i februari.

Igår blev det ett gäng mössor! Det är så himla små dessa mössor. Förstår inte att någon kan vara så liten. Men jag har följt de mått som tipsas om i gruppen och när jag kollar på vanliga huvudmått för bebisar födda runt v.30 så ska dessa passa perfekt. Helt konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar