måndag 22 april 2013

Syträff i Kalmar



Insåg efter mitt förra inlägg att jag inte hade berättat om syträffen i Kalmar för ett par veckor sen.

Hängde på ett gäng tjejer från en sygrupp på facebook på syträff i Kalmar första helgen efter påsk. En hel dag med symaskiner, likasinnade och utan barn. Från början hade jag tänkt förbereda mig massor inför träffen, ha massor utklippt osv, men så blev det inte riktigt. Den tiden fanns inte innan. Hade dock klippt ut till en tröja och en body men sen blev det till att slänga ner ett gäng tyg, mönster och annat för inspirationens skulle och sätta sig i bilen och åka ner till Kalmar!
Jag satsade på att få klart syskonmatchningen med bodyn och tröjan. Kompletterade med varsin mössa, en till A och en till mini! Dessutom fick mini en filt! A fick ju en filt redan på BB och det vill jag att mini också ska få. En alldeles egen filt!

Tröjan och bodyn är från två olika Ottobre-nummer, minns inte vilka nu. Tröjan tror jag heter Little Lamb och jag har sytt den i storlek 86. Bodyn har jag sytt i storlek 56. Dock skulle den inte ha någon öppning i halsen men det kände jag att jag var tvungen till. Så jag kantade ena raglansömmen fram och satte dit två tryckknappar. Dock fick jag för mig att inte kanta hela sömmen... det skulle jag ha gjort, det hade blivit bättre. Men det är ju tur att jag lär mig något varje gång!

Filten vändsydde jag istället för kantade, så mycket lättare och jag är nöjd med resultatet. Vände filten rätt och sydde en dekorsöm med vanliga maskinen, det blev våffelsömmen. Nöjd som bara den!

Mössorna gjorde jag lite på känsla, hoppas att den till mini ska passa. Den till A blev kanske lite väl liten, men det fungerar och med tanke på den han använde innan bara åkte ner i ögonen på honom så gör det inte så mycket att den här blev i minsta laget. Mini får en mössa med bara bilarna på medan A fick en med bilar på framsidan och ränderna på baksidan. Det räckte inte till mer än så.

Tygerna, både bilarna, det randiga och även den röda velouren köpte jag på Tygkällaren i Linköping under trettondagshelgen. Skrattar lite åt mig själv... när jag bodde i Linköping bodde jag näst intill granne med butiken. Då sydde jag bara klänningar åt mig själv och sånna tyger hade det inte så gott om men nu när jag även syr barnkläder så fanns det hur mycket som helst! Kanske bra för min ekonomi att jag inte bor kvar där längre :)

Bjuder även på en livebild på min goding i nya favorittröjan!

1 kommentar:

  1. Vad mysigt det låter med syträff och vad mycket fint du hann med att sy! :)

    SvaraRadera