tisdag 20 december 2011

Sew-Along del 3 och lite på del 4



I måndags kom äntligen alla detaljer som saknades till väskan. Det var spännen, ringar, stroppar och allt jag kunde tänkas behöva. Hann dock inte ta tag i väskan igår utan det fick bli idag istället.

Jag försökte undvika alla misstag som alla andra sew-alongare har tipsat om på facebook och bloggen. Men icke, jag föll i ganska många av dessa fällor. På något sätt trodde jag att jag undvek dem, men helt plötsligt var jag där. Så Herr Sprätt har fått jobba lite ikväll. Det är bara en sak jag inte har åtgärdat. Det ena handtaget hamnade inte helt rätt. Ena infästningen ligger förskjutet mot infästningen på andra handtaget. Men när jag upptäckte det så hade jag inte bara sytt fast handtagen, utan även passpoal, dragkedja och foder. Så det få faktiskt vara.

När jag vände på väskan så var jag även bra snabb och sydde ihop vändhålet direkt. Först hittade jag två knappnålar som satt fast på insidan som jag glömt ta bort. Dessa lyckades jag dock pilla bort. Men sen såg jag att mina ringar satt snett. Jag satte fast dem vid mitt fasta band som jag sydde fast för att kunna vika väskan. Det jag inte tänkte på var att jag bestämde mig för att bara sy fast denna remsa i fleecen så att jag inte skulle få dessa sömmar på utsidan. Men då när jag la tillbaks fleecen på yttertyget så hamnade den snett och således hamnade även ringarna snett såg jag... så det var bara att sprätta upp och åtgärda. Då flyttade jag även upp ringarna en liten bit. Inte så mycket som andra som har flyttat upp har gjort, jag satte dem på så att de sitter i skarven mellan del B och C för det tyckte jag var snyggt!

Hade även lite tjorv med stora dragkedjan. Såg sen hur en annan sew-alongare hade löst det och insåg att så hade jag också velat göra (Hellos blogg). Men det får jag göra nästa gång det blir en väska!
Nu har jag bara axelremmen kvar, men det får jag ta efter jul. Det här får vara bra nu. Symaskinen som varit parkerad på matsalsbordet är nu undanstuvad i skåpet och där får den stanna över julhelgen. Den får inte plats framme. Återkommer med ett slutligt inlägg när hela väskan är klar!


6 kommentarer:

  1. Men åh så snyggt du har kombinerat tygerna! Gillade verkligen när "bubblorna" är bara vid dragkedjan!
    Du får göra en till väska sen, med "rätt" isyning av fickan :)

    SvaraRadera
  2. Läcker väska! När jag ser alla fina väskor som sys i en massa färgglada tyger ångrar jag nästan mitt val av tyg men får hoppas att väskan blir ok ändå...

    SvaraRadera
  3. Jättehärliga färger på väskan. Bra jobbat :)

    SvaraRadera
  4. Urläcker tygkombination. En härlig väska att vara stolt över har du skapat!

    SvaraRadera
  5. Grattis till målgång och en superfin väska!

    SvaraRadera
  6. Det var tur att tyget inte blev gardiner för det blev ju en så snygg väska istället! :D

    SvaraRadera