söndag 4 december 2011

Sew-along projektet


I torsdags köpte jag mönstret för att vara med i Karinottilas sew-along på nätet. Tanken är att under ledning av Karin sy en väska. Varje torsdag ska det komma ut instruktioner på vad som ska göras.

Nu i torsdags var instruktionerna att först köpa mönstret och dessutom presenterades en materiallista.

Min tanke är att så långt som möjligt använda mig av material jag har hemma.

Lite saker måste jag däremot köpa. Det här med axelrem och tillhörande spännen är svårt att få tag på här i stan. Har inte heller hittat någon sida på nätet att beställa i från. Det finns en amerikansk, strapworks, som ett gäng ska sambeställa ifrån (tack till Susanna "strömning" som fixar detta). Ska nog försöka hänga med på den. Frakten till Sverige verkar vara 30 USD oavsett mängd så det är ju bra att vara några som delar. Funderar på att köpa två uppsättningar, ifall jag vill sy ytterligare en väska inom kort.

Tyget jag har tänkt använda är ett gammalt tyg jag köpte till gardiner för längesedan. Det kommer aldrig bli gardiner och dessutom har vi betydligt mindre fönster nu än då så jag kan lätt sy minst en väska av detta, kanske även fler :) Tyget är rätt styvt, så kanske skulle jag inte behöva filttyg som stabiliserar. Filttyg har jag inget, har istället tänkt använda ett fleecetyg. Inget sladdrigt utan lite styvare. Detta kommer ju kanske mer göra väskan vadderad och go än styv. Som fodertyg ska jag ha en röd lakansväv. Skulle vara roligt att ha ett lite piffigt tyg där men hittade inget lämpligt. Å andra sidan är yttertyget mönstrat så mönstret invändigt kanske inte är så nödvändigt. Dragkedjor har jag en del hemma och behöver jag någon jag inte har så finns åtminstone det här i stan.

Det enda jag funderar på nu är en typ av hård remsa som ska användas för att snyggt kunna vika ner väskan. Går att beställa något som heter "hablon", mellanlägg som är lite styvare. Men jag ska försöka hitta något annat istället. Förhoppningsvis kommer jag snart på något bra...

Hade lite bekymmer med mönstret. Skrev ut pdf-filen, klippte ut alla delar, tejpade ihop dem och var först nöjd. Mätte kontrollrutan och den hade en sida som var ca 2.4 cm. Ok inte riktigt 2.54 cm (en tum) men väldigt nära. Allt lite lite mindre, men ändå inte så mycket. Men det gnagde lite i mig. Lyckades göra om inställningen på vår skrivare och fick ut mönsterdelarna med rätt mått. Det är jag nöjd med att jag tillslut gjorde, det blev rätt stor skillnad på bitarna.

Tjuvstartade lite igår, klippte ut alla tygdelar. Vilket egentligen ska göras på torsdag. Men igår hade jag tid, det vet jag inte om jag har nästa vecka.

På bilden syns mina utklippta delar. Dock går det inte att se mönstret på tyget, det är gömt under mönsterpappret och jag orkade inte ta en separat bild på bara tyget för det hade jag redan vikt ihop med avigsidan utåt. Kommer bilder på detta längre fram istället.

Published with Blogger-droid v2.0.1

2 kommentarer:

  1. Åh... Nu vill jag också smygstarta... Så roligt att du hänger på! :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var svårt att hålla sig. Men nu har jag pausat. Ska hålla mig till de nya instruktionerna kommer på torsdag!

    SvaraRadera