lördag 22 juli 2017

Återblick 1

Jag klurar lite på hur jag ska återskapa de borttagna bilderna från mina tidigare inlägg, tror det kommer få bli så att jag får hämta dem från datorn och redigera in dem i varje inlägg igen. Det blir ett projekt att pyssla med under hösten tror jag. Om jag inte kommer på ett smidigare sätt.

Så nu tänkte jag bara köra bildkavalkad på saker jag sytt sen jag bloggade i höstas. Den här bloggen är ju till för att jag ska minnas vad jag gjort och kanske kunna inspirera någon!

Allt blir inte kronologiskt, det här inlägget kommer tex främst visa vad jag sytt till grabbarna under hösten!

Först ut är två hoodisar i tyg med Svamp Bob på. Tyget köptes på Jofotex förra sommaren. Mönstret är från Ottobre men då skulle det vara dragkedja i sprundet. Det gillar inte grabbarna så jag gjorde ett vanligt sprund. Det har i efterhand kompletterats med en tryckknapp efter önskemål från de små herrarna.




Det blev även en Svamp Bob mössa till äldste sonen, en blommig till mig och en med barbapappa till den (då) yngsta sonen.


När vi ändå är inne på barbapappa. Tyget med dessa köptes samtidigt som det med Svamp Bob och blev till pyjamas till grabbarna. Tröjorna är den vanliga Little Lamb från Ottobre och byxorna är ett mönster på tights också det från Ottobre!


Mina barn har gått om tröjor men ibland behövs det lite nytt och under hösten behövde den äldste lite nytt. Så jag pusslade ihop två spillbitströjor till honom. Modell Little Lamb i storlek 116. Pirattyget köpte jag för en symbolisk slant från en i sy-gänget i Vikingstad och Minionerna var en spillbit från barnens kusin.


Sen blev det oktober och dags för kanelbullens dag. Klart grabbarna och mannen i familjen skulle ha en varsin t-shirt.

Speciellt med tanke på att mannen jobbar med bröd. Sen vågade han tyvärr inte visa sin tröja på kontoret. Det är tydligen lite känsligt det där med bullar vs gifflar.

Men tröjan var på, dock under en tjocktröja. Några kollegor hade ändå sett den på facebook och kom fram till honom och garvade lite. Men de var mer insatta i kampen bullar vs gifflar än vad jag var och förstod varför den var dold.

Sen var det dags för mamman stt börja fnula på årets julkläder. Köpte först ett tyg från Lilofant till min klänning, men sen kom Strömming med rea på ett ännu finare snöflingetyg som jag slog till på. Det fick bli min klänning, och det andra tyget räckte då till tröjor till grabbarna och sambon!

Grabbarnas tröjor är som vanlicgt Litxtle Lamb från Ottobre och sambons tröja är ett pdf-mönster från Ottobre.


Min klänning är en något modifierad Vilma. Något mer rynk över magen för att dölja den allt mer synliga bebis-magen för kollegorna som inget fått veta vid den tiden.

.

Min mor var på höstens Syfestival i Stockholm, själv hade jag inte den orken. Men hon fick langa lite tyg till mig. Bland annat tyg med lussebullar på från Tygdrömmar. Dessa i kombination med enfärgad gul jersey från mina gömmor, tidigare inköpt från Tygyran här i stan fick bli grabbarns lussekläder. Inte till själva luciatåget men att ha där i krixng.



Tröjorna är så klart Little Lamb från Ottobre. Byxorna är Baggyslim från Hallonsmula.

I julklapp fick grabbarna sig en varsin pokemon-tröja. Även dessa är Little Lamb från Ottobre!
.
Det var nog allt grabbarna fick under hösten. Får se vad nästa återblicksinlägg kommer att handla om. Kanske höstens sylan på Vikingavallen i Stallarholmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar