söndag 25 oktober 2015

Små misslyckade bodys

I veckan har jag terapisytt lite. Har haft en tung vecka utan någon direkt anledning. Det har varit jobbigt, segt och nöstan en daglig dos huvudvärk. Så ett par kvällar efter tröjsömnaden i måndags har jag tillbringat i sykammaren.

Det blev tre bodys men det gick så där att sy...


Body 1 - Piratbodyn
Sydd av samma tyg som grabbarna och kusin Gustav fått tröjor i. Bestämde mig för att börja och sluta kantningen på annat sätt än jag brukar på fuskomlottbodys. Det var ingen hit... så nu har jag en liten flärp jag inte vet riktigt hur jag ska fästa... dessutom känns den lite skev i största allmänhet.
Pirattyget köpte jag i somras och sen kantade jag med petrolfärgad jersey från Stoff och Stil.


Body 2 - Flamingo
Body nummer 2 sydde jag av resterna från det fina flamingotyget från JnY. Jag började skära ut bitarna för ett tag sen men kollade inte så noga på tygbitarna. Så nr jag skulle klippa ut bakstycket fanns ingen tillräckligt stor bit. Men det löste jag genom att göra delat mittbak. Grundmönstret på denna raglanbody är från något Ottobre-nummer och jag sydde mycket i det när E var nyfödd 2013. Tycker det är tajt i halsen och har tidigare gjort ett par varianter. Knäpplist i raglansömmen, sprund mittfram mm. Denna gång föll valet på sprund. Första kantningsförsöket gick urkasst. Sydde en rundel av kantbandet och sydde fast men drog ojämnt och fick för mycket kvar på slutet och det blev heltokigt. Den sidan med för mycket mudd blev liksom ett par cm högre än den andra. Sprättade upp tvillingsömmen och klippte bort remsan. Kortade remsan och sydde fast den igen med bättre resultat. Även denna body kantades med enfärgad (rosa) jersey från Stoff och Stil!


Body 3 - dalahästar
Samma mönster som flamingobodyn. De här två tygbitarna har räckt till mycket. Köpte två bitar, en med hästarna och en med hjärtan. De var 30 cm breda och 2 (?) meter långa. Det har tidigare blivit en body och en tröja. Tredje plagget totalt. Det är bra tycker jag.
Här valde jag också sprund men fick tyvärr lite brist på kantband på slutet och behövde skarva. Ser inte så bra ut med en kort, max 2 cm, snutt bak i nacken.
Kantning är gjord av samma tyg som ärmar och bakstycket. Tyget är från början från Znok men jag köpte mina bitar på en köp- och säljsida på Facebook.


Sydde av alldeles för många nålar dessa kvällar på min OL. Tror att vänsternålen slår i stygnplåten när det inte ligger tyg mellan för det är bara när jag syr kedjan efter som nålen går av. Så i fredags på jobbet kom jag på den briljanta idén att lämna in maskinen på service. Sagt och gjort, direkt efter jobbet packade jag ihop maskinen och packade in den och familjen i bilen och körde ner till stan. Så nu är den inlämnad på Symaskinshörnet här i stan. Han var lite tveksam till att hinna den nästa vecka, men det är ju det som är så bra. Jag är ju bortrest nästa vecka och kommer ändå inte kunna sy. Så när jag sa att jag inte skulle hinna hämta den före torsdag så blev han jätteglad! Så nu hoppas jag att den får den kärlek den förtjänar och behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar